Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)

Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)

06 sierpnia 2023 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zgodnie ze swoimi zobowiązaniami wobec Unii Europejskiej, Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). W ramach tego, na odcinkach sieci MÁV i GYSEV objętych korytarzami TEN-T, rozpoczęto wdrażanie podsystemu przytorowego realizującego drugi poziom Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS L2). Będzie to jednak wymagało również wdrożenia różnych systemów wsparcia.

 

Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)
Fot. https://iho.hu

 

Głównym celem wdrożenia ERTMS jest stworzenie interoperacyjnych międzynarodowych korytarzy kolejowych dla pojazdów wyposażonych w urządzenia pokładowe GSM-R i ETCS L2 w ramach systemu, które mogą być wykorzystywane w jednolity sposób przez europejskich operatorów kolejowych. Podsystemem komunikacyjnym systemu ERTMS jest system GSM-R, który zapewnia transmisję informacji o danych bezpieczeństwa niezbędnych do prowadzenia ruchu pociągów między urządzeniami przytorowymi i pokładowymi w systemie ETCS L2. Te z kolei nie mogłyby funkcjonować ani działać bez podsystemów wspierających, takich jak Centrum Zarządzania Kluczami i system monitorowania QoS.

Centrum Zarządzania Kluczami

Funkcjonowanie poziomu ETCS L2 w węgierskiej sieci kolejowej wymaga wdrożenia systemów zarządzania i monitorowania kluczy, dlatego utworzono tzw. centrum zarządzania kluczami (system KMC). Zadaniem tego centrum jest kontrola i zarządzanie szyfrowanym połączeniem między przytorowymi urządzeniami ETCS a interfejsami EURORADIO urządzeń pokładowych poprzez pełne zarządzanie kluczami uwierzytelniania i uwierzytelniania. Zarządzanie kluczami na Węgrzech zapewni generowanie, rejestrację, zarządzanie (wstawianie, usuwanie), walidację kluczy dla rezydentnych podmiotów ETCS, a także interakcję z rezydentnym taborem w systemach KMC kolei zagranicznych.

System KMC może wykonywać następujące czynności:

  • Generowanie i pełne zarządzanie kluczami uwierzytelniania i autoryzacji dla połączeń między urządzeniami pokładowymi taboru krajowego i zagranicznego wyposażonego w ETCS L2 na odcinkach linii wyposażonych w systemy sterowania pociągiem ETCS L2 oraz między urządzeniami pokładowymi taboru krajowego i zagranicznego wyposażonego w ETCS i autoryzowanego dla sieci kolejowej MÁV Zrt.
  • Generowanie, rejestracja, zarządzanie (ładowanie, usuwanie), walidacja kluczy dla rezydentnych podmiotów ETCS (przytorowe lub pokładowe urządzenia ETCS z identyfikacją ETCS) oraz interoperacyjność (wymiana kluczy) z systemem zarządzania kluczami pojazdów kolejowych rezydujących w KMC innych kolei.
  • Kompatybilność z całym systemem ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym).

System monitorowania QoS

Kolejnym ważnym celem projektu jest ustanowienie systemu monitorowania QoS. System monitorowania QoS to narzędzie do diagnostyki i analizy danych, które umożliwi infrastrukturalnym spółkom kolejowym (MÁV Zrt. i GYSEV Zrt.) zapewnienie jednolitego i interoperacyjnego systemu komunikacji dla swoich klientów, zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie opóźnień. System ten monitoruje nie tylko elementy radiowe, ale także całą sieć GSM-R, w tym elementy podstawowe i ich połączenie z elementami systemu ETCS L2, a architektura komunikacji między pociągiem a podsystemem przytorowym może być monitorowana, rejestrowana i oceniana.

System monitorowania QoS może wykonywać następujące czynności:

  • Monitorowanie wydajności sieci kolejowych GSM-R i ETCS L2,
  • Monitorowanie i dekodowanie wydajności systemu kolejowego GSM-R i ETCS L2,
  • Monitorowanie QoS w czasie rzeczywistym w sieciach GSM-R/ETCS,
  • Wydajność sieci, pomiar jakości usług (KPI) z konfigurowalną rozdzielczością geograficzną i czasową,
  • Wykrywanie usterek, diagnostyka sieci, izolacja usterek, analiza zapisów połączeń terminali mobilnych,
  • Statystyki połączeń alarmowych, mapowanie,
  • Wstępnie zdefiniowane raporty dotyczące wydajności i jakości sieci dla inżynierów i kierownictwa,
  • Monitorowanie i porównywanie dowolnie wybranych filtrów, trendów z zarejestrowanych danych z wcześniej zmierzonymi wartościami.