České dráhy zamówiły 30 kolejnych jednostek RegioFox, ich liczba wzrośnie do 106 sztuk

České dráhy zamówiły 30 kolejnych jednostek RegioFox, ich liczba wzrośnie do 106 sztuk

07 listopada 2023 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szczególnie mieszkańcy środkowych Czech mogą spodziewać się większej liczby jednostek silnikowych RegioFox. Większość z 30 zamówionych obecnie pociągów trafi do lokomotywowni w Rakovníku i będzie obsługiwać niezelektryfikowane linie w zachodniej części regionu. RegioFoxy to nowoczesne, pozbawione barier, dwuczłonowe zespoły trakcyjne z klimatyzacją, Wi-Fi i innymi zaletami nowoczesnych pociągów, które można łatwo wykorzystać jako "biuro pociągu".

 

České dráhy zamówiły 30 kolejnych jednostek RegioFox, ich liczba wzrośnie do 106 sztuk
Fot. České dráhy

 

"Zgodnie z oczekiwaniem klientów transportu publicznego kontynuujemy odnawianie pociągów pasażerskich i ekspresowych na liniach niezelektryfikowanych. W związku z tym po raz czwarty korzystamy z umowy ramowej z polską firmą PESA Bydgoszcz na maksymalnie 160 jednostek RegioFox i zamówiliśmy kolejne 30 pociągów. Ich liczba na naszych liniach osiągnie zatem łącznie 106 jednostek. Zastąpimy inne przestarzałe jednostki silnikowe, które nie zapewniają już wystarczającego komfortu, a pasażerom zaoferujemy większy komfort i więcej usług, których potrzebują" - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

"Poważnie podchodzimy do hasła, że chcemy nowoczesnego transportu publicznego dla mieszkańców regionu środkowoczeskiego. Dlatego nadal inwestujemy w odnowę taboru na kolejach środkowoczeskich i zdecydowaliśmy się dać pierwszeństwo nowoczesnym, bezbarierowym i klimatyzowanym pociągom w zamówieniu u przewoźnika České dráhy, mimo że kosztują one więcej niż stare, używane pociągi. W ciągu około trzech lat chcemy zastąpić stare pociągi silnikowe na liniach regionu środkowoczeskiego nowoczesnymi jednostkami, które zaoferują środkowoczeskim mieszkańcom wysokiej jakości transport na poziomie XXI wieku. Chciałbym tylko przypomnieć, że niektóre wagony serii 810 mają nawet pięćdziesiąt lat" - mówi Petr Borecký, radny regionu środkowoczeskiego ds. transportu publicznego.

"Zamówienie dodatkowych pojazdów w ramach umowy ramowej jest potwierdzeniem wysokiej jakości naszego najnowszego pociągu silnikowego PESA 847 RegioFox. Zadowolenie pasażerów, którzy będą podróżować wygodnymi, bezpiecznymi i przyjaznymi dla środowiska pociągami, jest najważniejsze dla władz regionalnych, a także dla ČD i PESA. Jeszcze raz chciałbym podziękować Kolejom Czeskim za zaufanie i jestem przekonany, że nasza dobra współpraca będzie się rozwijać w przyszłości" - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes PESA.

Pasażerowie mogą spodziewać się 28 nowych jednostek, zwłaszcza w zachodniej części regionu środkowoczeskiego. Od 2026 r. ich eksploatacja planowana jest na przykład na liniach Rakovník - Kladno - Kralupy nad Vltavou, z Kralup nad Vltavou do Slaný i Velvar, z Beroun i Zdice do Příbram i Březnice lub z Zadní Třebáň do Lochovice oraz na niektórych innych połączeniach, głównie w regionie Rakovník. Lokalizacja dwóch innych RegioFoxów nie została jeszcze ustalona.

"Nowe "lisy" zastąpią głównie jednostki RegioNova, a częściowo także silniki 810 i 809. Dzięki zamówieniu nowych pociągów przez Kraj Środkowoczeski, rozszerzymy podróż bez barier na inne linie w regionie i zaoferujemy klientom znacznie wyższy komfort podróży. RegioFoxy są wyposażone w pokładowe Wi-Fi, złącza USB i gniazda 230 V do zasilania elektroniki podróżnej, niektóre siedzenia mają stoliki, na których można postawić laptopa, a wnętrze pociągów jest klimatyzowane. Ponadto pociąg z wysokiej jakości zawieszeniem podwozia oferuje znacznie cichszą i wygodniejszą jazdę niż przestarzałe wagony silnikowe", przypomina Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

Wartość zamówienia na kolejne 30 jednostek RegioFox wynosi ponad 3 miliardy koron. Tym samym ČD zamówiły już w PESA Bydgoszcz łącznie 106 nowoczesnych jednostek silnikowych za ponad 10 mld CZK.

ČD we współpracy z Krajem Środkowoczeskim zaoferują również nowoczesne pociągi bez barier we wschodniej i południowej części regionu. Będą to sprawdzone i komfortowe wagony RegioShuttle RS 1, oznaczone przez Koleje Czeskie jako RegioSpider, zakupione od niemieckich przewoźników. Łącznie 34 z nich trafią na linie regionu środkowoczeskiego. Pierwszy z nich zostanie oddany do eksploatacji w drugiej połowie 2024 roku.

Opis jednostek silnikowych RegioFox

  • Nowoczesne, jasne i uporządkowane, klimatyzowane wnętrze z ergonomicznie zaprojektowanymi tapicerowanymi siedzeniami w 1. i 2. klasie, o pojemności 115 miejsc siedzących,
  • Wejście na pokład przystosowane do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich z podłogą pojazdu na poziomie nowoczesnych peronów z wysuwaną platformą, która wypełnia lukę między pociągiem a peronem oraz wysuwanym stopniem na niższych peronach,
  • dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, wyposażone w szyny wypełniające przestrzeń między peronem a podłogą wagonu,
  • nowoczesne drzwi przesuwne sterowane przyciskiem, centralnie zamykane i blokowane przed ruszeniem pociągu; ponadto, z myślą o osobach niewidomych i  niedowidzących, przednie drzwi jednostki są wyposażone w pilota zdalnego sterowania reagującego na niewidomego radiotelefon oraz sygnalizator akustyczny,
  • przestronna toaleta dostępna dla osób na wózkach inwalidzkich z zamkniętym systemem,
  • składany blat do przewijania niemowląt,
  • gniazdka elektryczne do zasilania przenośnej elektroniki pasażerów, w tym porty USB,
  • Wi-Fi,
  • składane lub rozkładane stoliki w zależności od układu siedzeń,
  • duże przestrzenie dla wózków dziecięcych, rowerów i wózków inwalidzkich,
  • nowoczesny system informacji audiowizualnej zapewniający informacje o podróży pociągiem i przystankach wszystkim pasażerom, w tym osobom niewidomym, niedowidzącym lub niesłyszącym,
  • dla osób niewidomych i niedowidzących w pociągach dostępne są etykiety informacyjne w alfabecie Braille'a,
  • telewizja przemysłowa,
  • najnowocześniejszy niskoemisyjny silnik Rolls-Royce spełniający najbardziej rygorystyczne limity emisji Stage V, przystosowany również do stosowania nowoczesnych paliw syntetycznych HVO,
  • wyposażone w system ETCS i łączność radiową GSM-R,
  • maksymalna prędkość 120 km/h,
  • moc 2x 375 kW,
  • długość 44,42 m,
  • masa 83 tony.