Siemens Mobility dostarcza pierwszych 70 pociągów regionalnych i dalekobieżnych Mireo do ÖBB

Siemens Mobility dostarcza pierwszych 70 pociągów regionalnych i dalekobieżnych Mireo do ÖBB

19 stycznia 2024 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) zamówiły pierwsze 70 pociągów w ramach umowy ramowej wygranej przez Siemens Mobility pod koniec 2023 roku. Pociągi będą dostarczane w trzech różnych wersjach od końca 2027 roku. Pociągi te stanowią dalszy rozwój z powodzeniem ugruntowanych i sprawdzonych w Europie elektrycznych zespołów trakcyjnych Mireo. Zaprojektowane do jazdy z prędkością do 160 km/h, Mireo oferują liczne udogodnienia dla pasażerów, w tym klimatyzację, WiFi, dostęp bez barier, gniazdka elektryczne, stojaki na narty i deski snowboardowe, miejsce na wózki dziecięce i inwalidzkie w pobliżu drzwi, a także miejsce na rowery. Wagony będą szersze niż w poprzednich pociągach Mireos, aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort pasażerów ÖBB. Po raz pierwszy Siemens Mobility projektuje nowe pociągi z wózkami na łożyskach wewnętrznych jako koncepcję pojedynczego wagonu.

 

Siemens Mobility dostarcza pierwszych 70 pociągów regionalnych i dalekobieżnych Mireo do ÖBB
Fot. Siemens Mobility

 

Michael Peter, CEO Siemens Mobility: "Siemens Mobility i ÖBB od dawna cieszą się silnym i pełnym zaufania partnerstwem. Jesteśmy szczególnie dumni, że możemy dostarczyć ÖBB dalszy rozwój platformy Mireo jako koncepcję pojedynczego wagonu dla nowej floty firmy. Dzięki licznym innowacjom, transgranicznej zdolności operacyjnej oraz wysokiemu poziomowi komfortu i wygody pasażerów, nowe pociągi Mireo pomogą uczynić lokalny i regionalny transport ÖBB jeszcze bardziej atrakcyjnym".

"Dzięki dodatkowym 70 zespołom trakcyjnym konsekwentnie kontynuujemy nasz program inwestycyjny w nowoczesną flotę. Nowe pociągi rozwijają prędkość 160 km/h i oferują zwiększony komfort pasażerów, możliwość wsiadania bez barier, opcję przewozu rowerów i Wi-Fi. Ponadto szczególny nacisk położono na efektywne zużycie energii" - podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä.

Zamówienie składa się z jedenastu pociągów lokalnych o długości 73 metrów i 28 pociągów o długości 106 metrów do użytku w różnych regionach federalnych. Pierwsze zamówienie obejmuje 31 składów o długości 106 metrów do transportu dalekobieżnego w Alpach. Do sterowania pociągami zostanie wykorzystany najnowocześniejszy europejski system sterowania pociągiem [ETCS] firmy Siemens Mobility. W połączeniu z odpowiednią infrastrukturą system umożliwia znacznie krótsze odstępy między pociągami, co jest ważnym czynnikiem ekonomicznym na szczególnie ruchliwych trasach.

Lekka konstrukcja Mireo i wynikające z tego niskie zużycie energii, a także systemy klimatyzacji wykorzystujące naturalny czynnik chłodniczy i pompę ciepła, zapewniają bardziej zrównoważony rozwój. Zespoły trakcyjne są szczególnie przyjazne dla środowiska dzięki niskiemu zużyciu energii. Nadwozia wagonów wykonane są z aluminium, a nowa technologia lekkiej konstrukcji stosowana jest również w wózkach z łożyskami wewnętrznymi.

 

Fot. Siemens Mobility 

 

Wózki SF7500, które zostały opracowane w centrum Siemens Mobility w Grazu i już dawno udowodniły swoją wartość na arenie międzynarodowej, zostaną wykorzystane w pociągach Mireo. W przeciwieństwie do poprzednich pociągów Mireo, w których dwa wagony dzielą jeden tak zwany "wózek Jacobsa", każdy wagon ÖBB Mireo ma dwa wózki. Kilka z nich w całym pociągu jest zasilanych przez wysokowydajne silniki trakcyjne, zapewniające przyspieszenie, które jest optymalnie zrównoważone między trakcją a efektywnością energetyczną. Wózki są zaprojektowane z wewnętrznymi łożyskami, aby zaoszczędzić masę i miejsce, a dodatkowa przestrzeń jest wykorzystywana do przenoszenia innych komponentów pod nadwoziem wagonu. Poprawia to prowadzenie pociągu i zapewnia pasażerom więcej miejsca oraz lepsze wrażenia przestrzenne.

Pociągi Mireo będą budowane w ramach naszej globalnej sieci zakładów produkujących. Najnowocześniejsze wózki zostaną wyprodukowane w centrum Siemens Mobility w Grazu.