Remont wiaduktu w Rybniku

Remont wiaduktu w Rybniku

23 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły remont drugiego wiaduktu w Rybniku Paruszowcu na linii kolejowej nr 140. Prace  przebiegają planowo.

Remont wiaduktu w Rybniku
Fot. Lech Sipko

Zabytkowy obiekt z 1906 r. przetrwał 103 lata. Znajduje się nad ul. Mikołowską, łączącą Rybnik z Bytomiem i autostradą A1 oraz na linii kolejowej Katowice Ligota – Nędza nr 140, która na odcinku Leszczyny – Rybnik  (ok. 8 km) jest linią dwutorową, zelektryfikowaną, o ruchu mieszanym, pasażersko-towarowym.

Bliźniacza konstrukcja

Wiadukt – dwa tory na dwóch przęsłach – wymagał już modernizacji ze względu na stan techniczny.  Pierwszy raz przebudowano go w 2008 r. Wtedy remont przeszedł wiadukt w torze nr 2, który rozebrano i w jego miejsce wybudowano nowy, zakończony efektownym łukiem stalowym. Tak samo ma przebiegać remont wiaduktu w torze nr 1. Zakres inwestycji obejmuje m.in. rozbiórkę konstrukcji nośnej i podpór , budowę nowych przyczółków, położenie nawierzchni i przebudowę sieci trakcyjnej. Konstrukcję wiaduktu w torze nr 1 zaprojektowano jako bliźniaczą w stosunku do wiaduktu w torze nr 2. Z uwagi na uwarunkowania terenowe i realizacyjne zdecydowano się na skonstruowanie przyczółka pełnościennego, posadowionego na ławie fundamentowej z wykorzystaniem pali typu FDP. Konstrukcję nośną wiaduktu stanowią dwa dźwigary główne wzmocnione wiotkim łukiem - łuk Langera z jazdą dołem.

Dzięki przebudowie pociągi będą mogły po nim jeździć z prędkością do 80 km/h, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.

Planowo, choć niełatwo

Prace potrwają do listopada 2012 r. Ich koszt to prawie 6 mln zł. Jak zapewnia kierownik budowy inż. Radosław Romanowski z Firmy Himmel Papesch z Opola,  remont przebiega planowo i nie ma zagrożenia by nie dotrzymać terminu oddania inwestycji.

Do dziś udało się już rozebrać konstrukcję nośną obiektu w postaci znitowanej blachownicy i zdemontować przyczółek betonowy od strony stacji Katowice Ligota. Aktualnie trwają prace związane z zabezpieczeniem czynnego toru nr 2. W międzytorzu zabijane są ścianki szczelne, których zadaniem jest utrzymanie nasypu pod tym torem.

Kolejny etap prac będzie polegał na wyburzeniu przyczółka od strony centrum Rybnika.

Główne trudności przy realizacji inwestycji to: zabezpieczenie czynnego toru nr 2 w sposób umożliwiający dalsze prowadzenie prac, zabezpieczenie ruchu pieszych i ruchu pojazdów odbywającego się pod obiektem, bliskie sąsiedztwo zabudowań użytkowo-mieszkalnych, przebieg linii wysokiego napięcia przy wiadukcie, przebieg sieci energetycznej, wodociągowej, gazowniczej, kanalizacyjnej przy przyczółkach mostu.

Ruch pociągów prowadzony jest torem nr 2 zgodnie z instrukcją PKP (R1).