Apelujemy o rozpoczęcie poważnego i trwałego lobbingu w sprawie coraz bardziej zagrożonej przyszłości połączenia kolejowego pomiędzy Łodzią i Warszawą – pisze portal lodzwarszawa.pl skupiający pasażerów z województwa łódzkiego działających „na rzecz cywilizowanego połączenia kolejowego Łódź – Warszawa”.
Pismo jest skierowane do posłów wybranych do Sejmu z województwa łódzkiego zrzeszonych w Łódzkim Zespole Parlamentarnym. Pasażerowie wyrażają zaniepokojenie faktem ogłoszenia tydzień temu upadłości spółki PNI, będącej członkiem konsorcjum prowadzącego prace remontowe na trasie Skierniewice-Warszawa. Uważają, że doprowadzi to do dalszego opóźnienia lub zaniechania remontu tej linii kolejowej. „Coraz mniej prawdopodobne jest bowiem rozliczenie tej inwestycji do końca 2014 roku, co jest warunkiem uzyskania dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej” – argumentują. Według portalu lodzwawa.pl wyremontowanie odcinka 120 km potrwa ponad 7 lat, nie licząc opóźnień, które prawdopodobnie w ciągu kilku tygodni będą ogłoszone.
Grupa łodzian, która mieszka w Łodzi a pracuje w Warszawie nie może się pogodzić z tym, że na szybki przebieg modernizacji choćby autostrady A2 przed EURO 2012 wpływa wyłącznie presja polityczna. Według nich, w przypadku linii kolejowej Łódź-Warszawa presja polityczna jest zerowa, nie istnieje. Dlatego skierowali list otwarty do posłów, w którym podkreślają, że jako mieszkańcy mają wobec polityków i władz Łodzi jedno oczekiwanie – zapewnienie możliwości dojechania do Warszawy w godnych warunkach. „Mimo tak małych oczekiwań jesteśmy uporczywie ignorowani przez wszystkie możliwe ośrodki polityczne” – piszą.
Zaznaczają, że w czasie przedłużającego się remontu jeździli już po 3 godziny w jedną stronę, a trudno im policzyć wszystkie spóźnienia na jakie byli narażeni w związku z niskim priorytetem tej trasy.
W związku z powyższym łodzianie apelują o rozpoczęcie lobbingu i skierowanie do władz w Warszawie pytań:
- Kiedy nastąpi zakończenie tego remontu?
- Jakie skutki dla remontu będzie miała upadłość spółki PNI?
- Jakie jest prawdopodobieństwo utraty środków unijnych na tę inwestycję?
- Ile osób i w jaki sposób ukarano za dotychczasowe opóźnienia?
- Ile w rzeczywistości (uwzględniając natężenie ruchu na trasie) będzie się jechało z Łodzi do Warszawy po remoncie? 65 minut, jak pisze się w materiałach informacyjnych, czy też 80 minut, jak wynika z innych informacji?
- Skoro pociąg „Łodzianin” ma jechać aż 15 minut krócej niż inne składy, czemu obecnie czas jego przejazdu jest taki sam albo dłuższy niż pociągów zatrzymujących się w Skierniewicach i Żyrardowie?
Więcej o inicjatywie pasażerów z Łodzi znajduje się na stronie lodzwawa.pl