- Obecna kadencja jest czasem gruntownych zmian na kolei – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak podczas Kongresu Kolejowego 2012. - Najpierw musimy uporządkować sprawy wewnątrz PKP oraz przyspieszać inwestycje, kupować nowy tabor, rewitalizować linie, aby zmiany były jak najszybciej odczuwane przez obywateli.
Odnosząc się do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2014-2020 minister Nowak stwierdził, że priorytetem będą rewitalizacje linii kolejowych. - Polska potrzebuje odnowy połączeń pomiędzy miastami, tak aby Polacy mogli szybko i komfortowo przemieszczać się po naszej ojczyźnie – zapowiedział minister. Jednocześnie dodał, że resort zakończył już prace nad dokumentem implementacyjnym, w którym zawarte są kryteria, takie jak natężenie ruchu, przepustowość, zwiększenie prędkości przejazdu, jakimi będzie kierował się resort decydując o dofinansowaniu rewitalizacji linii. Podstawą tego dokumentu jest unijna zasada o podziale środków finansowych na drogi i kolej w proporcji 60:40.
Minister zaznaczył, że wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego przygotowywany jest nowy program operacyjny i nowy wieloletni plan inwestycji na kolei. - W tym roku z podziału akcyzy wydaliśmy 2 mld zł, którymi zasililiśmy PKP Polskie Linie Kolejowe na cele inwestycyjne. W przyszłym roku będzie to już 2,6 mld zł jako niezbędna część nakładów własnych na inwestycje. Nakłady na kolej rosną i będą rosły, gdyż taka jest historyczna konieczność – powiedział Sławomir Nowak.
Biorący udział w kongresie prezes zarządu PKP S.A. Jakub Karnowski poinformował, że przygotowana została strategia PKP S.A., która opiera się na czterech filarach. Pierwszym z nich są kwestie systemowe, wśród nich dotyczące bezpieczeństwa, drugim – nakierowanie działalności na klienta. Trzeci filar to zarządzanie finansami i wreszcie czwarty to lepsze zarządzanie Grupą PKP związane z potrzebą synchronizacji działań pomiędzy remontami linii kolejowych i dworców.
Tegoroczna druga edycja Kongresu Kolejowego podzielona została na trzy sesje poświęcone determinantom konkurencyjności sektora kolejowego w Polsce, zagadnieniom stawek dostępu do infrastruktury kolejowej oraz inwestycji taborowych. W dyskusji na temat deklaracji rządu odnośnie transportu kolejowego, regulacji tego rynku oraz problemów związanych ze stanem infrastruktury kolejowej wziął udział Andrzej Massel, podsekretarz stanu w ministerstwie transportu.