Włochy ograniczają ofertę przewozową

Włochy ograniczają ofertę przewozową

24 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Nowy rozkład jazdy pociągów wchodzący w życie 9 grudnia przyniesie większe lub mniejsze zmiany w ofercie pociągów międzynarodowych w całej Europie. Duże cięcia w międzynarodowym rozkładzie dotyczyć będą krajów bałkańskich, a zwłaszcza Chorwacji. Po raz kolejny cięcia obejmą też Włochy.

Włochy ograniczają ofertę przewozową
Fot. Przemysław B. Jezierski

Italia, jeden z najchętniej odwiedzanych krajów, szczególnie przez kolejarzy i turystów docierających tam transportem szynowym staje się coraz trudniej dostępny. W ubiegłych latach skasowano dogodne połączenia ze Słowenią, Chorwacją i Węgrami, a tym razem z rozkładu jazdy zostaje wykreślony ostatni bezpośredni pociąg do Hiszpanii.

Znika „Salvador Dali”
Z dniem 9 grudnia koleje Trenitalia zawieszają kursowanie popularnego i komfortowego pociągu nocnego EuroNight „Salvador Dali”. Pociąg, będący wspólną ofertą kolei włoskich, francuskich i hiszpańskich, kursował trzy razy w tygodniu z Mediolanu i Turynu do Barcelony. Podróż zajmowała niecałe 16 godzin, a zastosowanie odpowiedniego taboru – hiszpańskich lekkich wagoników „Talgo” z systemem automatycznej zmiany rozstawu kół, umożliwiało podróż bez przesiadek na granicy francusko-hiszpańskiej, gdzie zmienia się szerokość toru.

„Thello” z Rzymu i bez zniżek
W rozkładzie jazdy zostają utrzymane ostatnie nocne połączenie z Francją. Pociąg EuroNight „Thello” zmienia jednak relację i będzie kursował do Paryża z Rzymu, a nie jak dotychczas z Wenecji. Nie zmieni się natomiast zestawienie pociągu, dostępne tam będą jedynie wagony z miejscami do leżenia i sypialne.

W ciągu dnia połączenie z Francją zapewniać będą trzy pary pociągów dużych prędkości TGV, obsługujących relację Mediolan – Lyon – Paryż. Niestety, posiadacze biletów globalnych FIP i InterRail nie mają żadnych zniżek na EuroNight „Thello”, natomiast w dziennych TGV obowiązują ceny globalne, a liczba miejsc dla posiadaczy takich biletów jest niewystarczająca.

Do Szwajcarii bez zmian
Nowy rozkład nie przyniesie zmian w połączeniach między Włochami i Szwajcarią. Pozostanie 7 par dziennych EuroCity, łączących Mediolan z Lucerną i Zurychem, obsługiwanych przez pociągi z wychylnym pudłem Pendolino drugiej generacji. Najnowsza generacja Pendolino (składy ETR610) obsłużą połączenia EuroCity z Mediolanu do Genewy i Bazylei. Tu w rozkładzie jazdy przewidziano również 7 połączeń w ciągu dnia. Do wszystkich pociągów kategorii EuroCity obowiązuje dopłata w wysokości 10 euro dla posiadaczy FIP i InterRail.

Dwa nocne pociągi do Niemiec
Między Włochami a Niemcami utrzymane zostają dzienne połączenia EuroCity z Werony, Wenecji i Bolonii do Monachium przez austriacki Innsbruck. Kursy realizowane będą jak dotychczas, co dwie godziny, a dopłaty do FIP i InterRail wynosić będą 5 euro. Niemiecka sieć nocnych pociągów CityNightLine uruchomi wspólnie z Trenitalia dwa połączenia z Monachium do Wenecji (CNL „Pictor”) i do Rzymu (CNL „Lupus”). Miejscówki do FIP i InterRail będą nieco wyższe niż dotychczas. W wagonie z miejscami do siedzenia dopłata wyniesie 11,50 euro, w wagonie z miejscami do leżenia od 27,50 do 37,50 euro, a w wagonie sypialnym od 55 do 115 euro.

Nieskomunikowany EC „Sobieski”
Nowy rozkład jazdy nie przyniesie przełomu w siatce połączeń do Austrii. Podstawą pozostaną noce pociągi EuroNight z Wenecji do Wiednia (Viena-Venezia-Express), oraz z Rzymu i Mediolanu do Wiednia (Allegro Tosca). Z rozkładu jazdy wypada dodatkowy EN „Allegro Rossini” kursujący w okresie szczytów przewozowych z Rzymu i Wenecji do Wiednia. Niestety po raz kolejny EN „Allegro Tosca” nie będzie skomunikowany w Wiedniu z pociągiem EC „Sobieski” do i z Warszawy.

Nocne pociągi do Austrii prowadzą wagony sypialne i z miejscami do leżenia, a dla pasażerów o mniej zasobnym portfelu przewidziano miejsca do siedzenia 2 klasy. Wszystkie wagony objęte są obowiązkiem rezerwacji miejsc. Najtańsza miejscówka „na siedząco” do FIP i InterRail kosztuje 9 euro.

Będzie pociąg do Villach
W czerwcu 2012 roku przywrócono dzienne połączenia między Udine a Austriackim Villach. W nowym rozkładzie jazdy trasę obsłużą dwie pary pociągów Włoskiego regionalnego operatora - kolei Ferrovie Udine Cividale. Bilety FIP niestety nie będą honorowane w tych pociągach. Można za to wybrać opcję podróży komfortowym autobusem, uruchamianym na trasie Klagenfurt – Wenecja przez Austriackie koleje ÖBB. W nowym rozkładzie jazdy przewidziano 3 kursy dziennie z czasem przejazdu nieco poniżej 4 godzin. Bilety globalne (FIP, InterRail) są uznawane bez żadnych ograniczeń, po wykupieniu rezerwacji miejsca w wysokości 3,50 euro.