W Święta co czwarty pociąg był opóźniony

W Święta co czwarty pociąg był opóźniony

10 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego podsumował kontrole przeprowadzone w okresie świąteczno-noworocznym w pociągach uruchamianych przez polskich przewoźników pasażerskich w ilości odpowiadającej ich udziałom w rynku przewozów pasażerskich. Z danych wynika, że opóźnienie miało 26 proc. skontrolowanych pociągów.

W Święta co czwarty pociąg był opóźniony
Fot. Rafał Wilgusiak

W sumie w okresie od 20 grudnia 2012 r. do 2 stycznia 2013 r. skontrolowano ponad pół tysiąca pojazdów kolejowych przewoźników: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, PKP Intercity, Przewozy Regionalne, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Celem kontroli była ocena stanu zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu podróży pasażerom. W zakresie bezpieczeństwa kontrolą objęto oznakowanie wyjść ewakuacyjnych i wyposażenie pojazdów w narzędzia do ewakuacji, układy blokowania drzwi bocznych, sprawność ryglowania drzwi i sposoby zabezpieczenia drzwi czołowych. Kontrolą objęto również funkcjonowanie systemu zgłaszania awarii i usterek oraz reakcji przewoźników na takie zgłoszenia. Sprawdzono również czy pojazdy kolejowe zawierają prawidłowe informacje o relacji pociągu zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu.

W zakresie komfortu podróżowania dokonano oceny właściwego wyposażenia pojazdów oraz sprawności układów wodnych (toalety) i elektrycznych (oświetlenie, ogrzewanie) pojazdów. Ponadto na wybranych stacjach pracownicy UTK dokonywali pomiaru frekwencji w pociągach dalekobieżnych i oceny obowiązku zapewnienia właściwej ilości miejsc w stosunku do popytu na usługi i punktualność.
Opóźnienie miało 26 proc. skontrolowanych pociągów. Średnie opóźnienie pociągów wynosiło 10 minut.

W przypadku 68 proc. skontrolowanych pociągów miejsca siedzące były częściowo wolne, w 24 proc. pociągów miejsca siedzące były zajęte a pasażerowie odbywali podróż na korytarzach, a niejednokrotnie również w przedsionkach. Ponadto, UTK stwierdził, że 60 proc. taboru było przystosowane do obsługi osób o ograniczonej sprawności ruchowej i możliwości poruszania się.

Zaledwie 1,4 proc. pojazdów kolejowych było niewłaściwe lub w ogóle nieoznakowanych w tablice relacyjne zewnętrzne. W większości pociągów ogrzewanie było sprawne a temperatura w przedziałach akceptowalna.

Szczegółowe podsumowanie wyników kontroli