Gama już jeździ dla Lotosu

Gama już jeździ dla Lotosu

15 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od 11 stycznia Lotos Kolej eksploatuje swój nowy nabytek - czteroosiową lokomotywę 111Ed Gama Marathon. Nowoczensy pojazd Pesy, zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów Innotrans 2012, jest dostosowany do poruszania się po niezelektryfikowanych odcinkach. 

Gama już jeździ dla Lotosu
Fot. Kuba Gułajewski

Już w tym samym dniu lokomotywa Gama prowadziła pierwszy pociąg na licencji Lotos Kolej na trasie Bydgoszcz Wschodnia – Gdańsk. W sobotę, 12 stycznia przy tej lokomotywie został uruchomiony z Gdańska pierwszy ładowny pociąg relacji Gdańsk Olszynka – Zduńska Wola Karsznice (36 wagonów, dł. 483 m, brutto 2545 ton). Pomimo trudnych warunków atmosferycznych lokomotywa spisała się bardzo dobrze.

W bieżącej działalności Lotos Kolej maszyna będzie wykorzystywana do przewozów produktów naftowych, takich jak paliwa płynne, asfalty drogowe, czy oleje bazowe. Czteroosiową lokomotywę 111Ed Gama Marathon wyprodukowała Pesa Bydgoszcz. 

- 111Ed Gama Marathon ma parametry techniczne zbliżone do lokomotyw TRAXX, jest jednak także przygotowana do pokonywania odcinków niezelektryfikowanych. Umożliwia to dojazdowy silnik spalinowy i zbiornik paliwa o pojemności ok. 800 litrów – mówi Marek Smoter, dyrektor ds. taboru Lotos Kolej. – W trybie spalinowym Gama Marathon pracuje nawet przez kilka godzin z optymalnymi parametrami, lecz przy ograniczonej prędkości. Wszystko zależy m.in. od ciężaru pociągu, profilu linii kolejowej (wzniesienia, spadki, łuki), warunków atmosferycznych i doświadczenia maszynisty.

Maszyna, zarówno pod siecią trakcyjną, jak i na silniku dojazdowym, może prowadzić składy o masie powyżej 3 tys. ton. Warto wspomnieć również o komforcie, jaki zapewnia załodze – oprócz przestronnej i klimatyzowanej kabiny, to na dzień dzisiejszy jedyna w Polsce i prawdopodobnie w Europie lokomotywa wyposażona m.in. w ekologiczną toaletę. 

I tak jak pozostałe lokomotywy Lotos Kolej jest ujęta w Systemie Logistyki Kolejowej, który m.in. monitoruje pracę pociągów w czasie rzeczywistym za pomocą urządzeń GPS. 

Co najmniej do końca lipca 111Ed Gama Marathon będzie jeździła w Lotos Kolej w eksploatacji nadzorowanej. W drugim tygodniu stycznia kolejarze z Lotosu szkolili się w Pesie z zakresu obsługi i utrzymania maszyny.  

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP IC wysoko ocenione przez Fitch Ratings PKP IC wysoko ocenione przez Fitch Ratings
Następny artykuł Sprzątaczka wjechała pociągiem w budynek Sprzątaczka wjechała pociągiem w budynek