Transport miejski Poznań: remont torowiska przy ul. Dąbrowskiego

Poznań: remont torowiska przy ul. Dąbrowskiego

22 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ekipy remontowe weszły już na torowisko przy ul. Dąbrowskiego, jedno z najsilniej eksploatowanych w mieście. MPK chce wykorzystać dni, w których ruch jest nieco mniejszy niż w dni robocze.

Poznań: remont torowiska przy ul. Dąbrowskiego
Fot. K. Lesińska, MPK Poznań

Tory przy ul.Dąbrowskiego remontowane są na bieżąco nocami. Dzięki temu można je utrzymać w sprawności, choć i tak potrzebna jest im daleko idąca modernizacja, czy wymiana na nowe. Taka operacja jednak nie wchodzi obecnie w grę, m.in. dlatego, że ruch tramwajowy w Poznaniu i tak przeżywa trudne chwile z powodu remontu Kaponiery i ul. Roosevelta.

Naprawy po zmierzchu

- Normalnie z odcinków przeciętnego torowiska korzystają średnio dwie linie, proszę sobie wyobrazić, o ile szybciej zużywają się tory używane przez pięć linii – mówił Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w poznańskim MPK. – Przez ul. Dąbrowskiego będą w ciągu dnia nadal jeździły tramwaje, podczas gdy naprawy będą prowadzone nocami. Niestety mieszkańcy mogą spodziewać się przy tej okazji hałasu, choć będziemy się starali go  minimalizować.

Wojciech Tulibacki, prezes zarzadu MPK, ma nadzieję, że nie będzie komplikacji, które zmusiłyby ekipy remontowe do zamknięcia dla ruchu ul. Dąbrowskiego nawet na 2-3 dni dłużej poza planowane weekendowe prace.

W sobotę i niedzielę będzie wprowadzona linia nr 20 między Ogrodami a ul. Zwierzyniecką i Gajową, gdzie tramwaje będą kursować z podwójną częstotliwością niż na pozostałych liniach, a dwa przystanki, „Rynek Jeżycki” na ul. Dąbrowskiego oraz „Most Teatralny” na ul. Dąbrowskiego będą zamknięte. MPK uruchomi za to dwa dalsze, dla potrzeb zmienionych linii: „Rynek Jeżycki” na ul. Kraszewskiego i „Kraszewskiego” na ul. Zwierzynieckiej.
Do tego przystanek „Gajowa” dla wysiadających znajdować się będzie na ul. Zwierzynieckiej przed skrętem w ul. Gajową a rolę przystanku „Gajowa” dla wsiadających pełnić będzie przystanek „Zeylanda” w kierunku Ogrodów.

Mieszkańcy podpowiadają - poszerzyć ulicę

Tymczasem mieszkańcy Jeżyc, dzielnicy, przez którą biegnie ul. Dąbrowskiego, przygotowali plan usprawnienia komunikacji na tej ulicy. Stanisław Gorzelańczyk z rady osiedla Jeżyce zapewnia, że kilka prostych rozwiązań sprawi, że samochody i tramwaje będą sprawniej przemieszczały się ulicą, a piesi będą przez nią bezpieczniej przechodzili.

Torowisko według ich planów pozostałoby niezmienione, tzn. w zakresie remontów zaplanowanych przez MPK. Jednak dzięki poszerzeniu ulicy i założeniu sygnalizacji świetlnej na całym skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego, Kościelnej i Kraszewskiego, samochody nie stałyby w korkach i nie blokowałyby – co dziś jest nagminne – torów tramwajowych. Ponadto zmniejszyłaby się liczba kolizji, w tym także z udziałem tramwajów na tym skrzyżowaniu, które mimo sygnalizacji na części wjazdów na nie są częste.

Samo poszerzenie ulicy miałoby nastąpić na odcinku od ul. Kraszewskiego do Roosevelta, a więc tam, gdzie tramwaje mają na razie najtrudniejszy odcinek do przejechania, mocno spowalniany przez ruch samochodowy. Według mieszkańców można tego dokonać przez przesunięcie straganów na Rynku Jeżyckim, przesadzenie niektórych drzew i zmianę układu parkowania samochodów.
Postulaty mieszkańców trafiły do Zarządu Dróg Miejskich, gdzie zostaną przeanalizowane.

Kalendarz remontów torowisk

Przypomnijmy, że nie tylko szyny tramwajowe przy ul. Dąbrowskiego w Poznaniu wymagają remontów. W mieście torowisko tworzy w sumie 150 km torów, z czego z okazji Euro 2012 wyremontowano (bądź wybudowano) 19 km. Miasto remontuje rocznie średnio 2-3 km torów, a powinno co najmniej 7,5 km. Główne rondo komunikacyjne miasta – Kaponiera – wciąż jest wyłączone z ruchu, a ekipy remontowe są codziennymi gośćmi wielu mniejszych odcinków.

W maju poznaniaków czekają utrudnienia związane z pracami, które odbędą się na Moście Chrobrego, ul. Małe Garbary i Estkowskiego. Tu trzeba wymieniać łuki, które zużywają się szybciej niż proste odcinki – nawet w stopniu kwalifikującym do wymiany po 3 latach eksploatacji! A na Moście Chrobrego – będą wzmocnione mocowania szyn, nadwyrężone w ubiegłym roku przez samochód, który uszkodził torowisko. Tu niedogodności dla pasażerów mogą potrwać ok. tydzień.

W czasie wakacji palniki ekip remontowych zabłysną przy torach przy ul. Wierzbięcice, Górna Wilda i Rynek Wildecki. Do naprawy wytypowano też torowiska przy Rondzie Rataje (wymiana zwrotnicy), ul. Jana Pawła II, Traugutta, odcinki trasy PST i pętli Miłostowo. Pocieszeniem jest jedynie to, że na początku wakacji będzie już czynna trasa PST do dworca kolejowego, która powinna odciążyć pozostałe linie w centrum.
- Trzeba remontować torowisko, by zapewnić bezpieczeństwo i komfort pasażerów, a także by ograniczyć hałas, odczuwalny przez mieszkańców budynków sąsiadujących z torami – mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.

Potrzeby remontowe są większe niż zaplanowano: MPK decyduje się jednak na remont tylko najbardziej zagrożonych odcinków.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Rydzkowski: nawet 7 mld zł rocznie na infrastrukturę kolejową Rydzkowski: nawet 7 mld zł rocznie na infrastrukturę kolejową
Następny artykuł Porr Polska z kontraktem na nadodrzance Porr Polska z kontraktem na nadodrzance