Tarcza TBM Krystyna zakończyła budowę północnego tunelu łączącego stacje Dworzec Wileński i Stadion Narodowy. Maszyna pokonała odcinek o długości ok. 870 metrów kilka dni temu.
To dobra wiadomość, dla mieszkańców Starej Pragi, szczególnie tych zamieszkujących ul. Targową. A to dlatego, że podczas pracy tarcz TBM drażących tunele metra, stuletnie kamienice nie wytrzymywały drgań - od ścian odpadał tynk, wielu miejscach pojawiły się pęknięcia.
Druga z tarcz po tej stronie Wisły nie zakończyła jeszcze drążyć tunelu południowego. Urządzenie do tej pory przebyło z Dworca Wileńskiego trasę o długości 274 metrów.
Przegryzienie się przez Krystynę do wnętrza stacji zlokalizowanej pod ulicą Sokolą wymagało – po raz pierwszy na centralnym odcinku II linii metra – zmiany elementów skrawających na bardziej wytrzymałe, które tradycyjnie używane są do pracy w skałach.
TBM Krystyna, która wcześniej pokonała niełatwą trasę – przechodząc na głębokości 7 metrów pod praskimi kamienicami a następnie przez 15-metrowy false tunnel – dotarła do stacji Stadion Narodowy.
Na tym odcinku, wykonawca po raz pierwszy przeprowadził operację zmiany ostrz tarczy na odcinku tunelowym, a nie podczas przetaczania przez obiekt. Narzędzia do gliny zostały zamienione na takie, których tradycyjnie używa się do drążenia w skałach. Wymiana podyktowana była zastosowaniem szczególnej technologii ścian szczelinowych stacji Stadion Narodowy – użyto tutaj betonu o wyjątkowo wysokiej wytrzymałości.