Regulacje Europejskie pociągi będą mniej hałaśliwe

Europejskie pociągi będą mniej hałaśliwe

13 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już wkrótce na rynek Unii Europejskiej mogą zostać dopuszczone nowe, cichsze klocki hamulcowe, które pozwolą na zmniejszenie hałasu wagonów o 50 proc. Innowacyjne klocki LL muszą jeszcze zostać zaakceptowane przez Europejską Agencję Kolejową. 

Europejskie pociągi będą mniej hałaśliwe
Fot. Rafał Wilgusiak

Jest to ostatni etap wieloletnich badań techniczno – rozwojowych, prowadzonych przez europejskich producentów materiałów ciernych i Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).

"Gładkie koła na gładkich szynach" to najskuteczniejszy sposób zmniejszenia hałasu emitowanego przez transport kolejowy. Wstawki typu LL o niskim współczynniku tarcia są wykonane z materiałów kompozytowych, które dzięki szlifowaniu pozytywnie oddziałują na powierzchnię koła, a tym samym wpływają na obniżenie poziomu hałasu. Tradycyjne żeliwne klocki hamulcowe, w przeciwieństwie do klocków typu LL są szorstkie, co prowadzi do zwiększenia hałasu. Wykorzystanie kompozytowych klocków hamulcowych (w połączeniu z wysokiej jakości drogą kolejową) może zmniejszyć hałas emitowany przez pociągi o 10 decybeli , co oznacza ograniczenia nawet o 50 proc. hałasu odbieranego przez ludzi.

Obecnie większość wagonów towarowych poruszających się na europejskich torach nie musi być zgodne z normami UE dotyczącymi emisji hałasu, ponieważ te są wiążące tylko dla nowych wagonów. Tymczasem to "stare" wagony są głównym źródłem hałasu kolejowego, który jest uciążliwy dla mieszkańców i stanowi przeszkodę dla rozwoju transportu kolejowego. Po wydaniu przez Europejską Agencję Kolejową  stosownych certyfikatów dopuszczenia do eksploatacji będzie można zastąpić hałaśliwe wstawki żeliwne nowymi wstawkami LL w prosty i stosunkowo efektywny kosztowo sposób. A to dlatego, że doposażenie bloków hamulcowych w LL nie wymaga żadnych zmian w układzie hamulcowym i jest znacznie mniej kosztowne i skomplikowane niż modernizacja z zastosowaniem alternatywnych wstawek typu K.

Obecnie, Europejska Agencja Kolejowa pracuje nad dostosowaniem wymogów unijnych obejmujących wszystkie rodzaje klocków hamulcowych do zmienionych specyfikacji technicznych dla interoperacyjności dotyczących taboru kolejowego. Pozwoli to wytwórcom rozwinąć produkcję nowych klocków hamulcowych oraz je szybko i sprawnie certyfikować według zharmonizowanych procedur unijnych.