Francuski przewoźnik państwowy SNCF potwierdził zamówienie na 10 kolejnych piętrowych składów pociągów TGV. Kontrakt wart 300 mln euro zrealizuje Alstom.
Jest to już ostatnie zamówienie w ramach kontraktu realizowanego od 2007 roku. Obejmował on wyprodukowanie 55 składów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych 40. Pierwsze 30 sztuk przewoźnik domówił w marcu 2012 roku.
W tej chwili użytkowanych jest 21 dwupoziomowych składów Euroduplex. Są one dwusystemowe, zgodne z normami TSI i zostały wyposażone w system ETCS, dzięki czemu mogą wykonywać przejazdy na trasach międzynarodowych. Można je spotkać na sieci francuskiej oraz na trasach do Frankfurtu, Monachium, czy Stuttgartu. Obsługują także połączenia z Paryża do Barcelony i Zürichu.
Składy Euroduplex są w stanie pomieścić 560 pasażerów. Jest to dużo więcej niż w przypadku jednopoziomowych pociągów TGV. SNCF planuje stopniowe wymieniane najstarszych pociągów z 1980 roku. Ma to zwiększyć wydajność przewozów, a także zaspokoić rosnący popyt na przejazdy po najbardziej ruchliwych trasach.
Pociągi są montowane w zakładach Alstom w La Rochelle. Tu też zarządza się całą ich produkcją, gdyż za projekt jest odpowiedzialny oddział w Saint-Ouen, karoserie pochodzą z Reichshoffen, silniki z Ornans, wózki kołowe z Le Creusot, urządzenia elektryczne z Le Petit-Quevilly, a pokładowe systemy komputerowe i SIP z Lyonu.