Nie bądź z Marsa! Zachowaj dobre maniery

Nie bądź z Marsa! Zachowaj dobre maniery

10 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W czasie podróży pociągiem niektórzy pasażerowie całkowicie zapominają o istnieniu zasad dobrego zachowania. Jakby nie byli z naszej planety. Czeskie koleje postanowiły ruszyć z akcją zachęcającą do edukowania tych „cudzoziemców”.

Nie bądź z Marsa! Zachowaj dobre maniery
Fot. Ceske drahy

Z problemem niewychowanych pasażerów, łamiących normy społeczne borykają się wszystkie koleje na świecie. Jak dotąd jednak nikt nie podszedł do tego problemu w tak oryginalny sposób jak nasi południowi sąsiedzi. Ceske drahy określiły takich ludzi kosmitami z Marsa (oczywiście w humorystycznej formie). Wskazali przy tym na kilka konkretnych, niepożądanych zachowań. Wśród nich są: okupowanie wolnego siedzenia przez przewożonego psa lub bagaż, nieustępowanie miejsc osobom starszym i matkom z dziećmi, palenie papierosów w pociągu, słuchanie głośnej muzyki oraz niechlujne spożywanie posiłków w trakcie podróży. Dołączyli do tego plakaty piętnujące takie postępowanie.

Kampania ma na celu skłonienie podróżnych do autorefleksji. - Wybraliśmy osiem zdarzeń, na które najczęściej skarżą się nasi pasażerowie - wyjaśnia Martin Valkovič, dyrektor działu marketingu Ceskich drahów. – Chcemy w ten sposób stanąć w obronie dobrze wychowanych klientów i przyczynić się do przyjemniejszej podróży w naszych pociągach. Sądzę, że ludzie zaakceptują ten humorystyczny przekaz chętniej niż upomnienia personelu pociągu albo karę grzywny, jak np. w przypadku palenia papierosów – zaznacza.

W pierwszym etapie kampanii plakaty umieszczono w 630 miejscach na terenie Czech. Można je znaleźć również w pociągach ČD oraz na stronie www.privitejtemimozemstany.cz, gdzie klienci czeskich kolei mogą wyrazić swoją aprobatę dla tej akcji.

Warto przy tym wspomnieć, że również w Polsce są podejmowane podobne inicjatywy. Chcąc dotrzeć do jak największej liczby podróżnych z informacją o ich prawach, pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego postanowili zamieścić sześć głównych praw pasażerów w ruchu kolejowym na plakatach prezentujących nieco inną formę przekazu. Plakaty mają nakłaniać do działania, co oznacza, że w pierwszej kolejności powinny zwrócić uwagę odbiorcy, a następnie wzbudzić jego zainteresowanie. Ich zadaniem jest też wzmacnianie i utrwalanie w świadomości odbiorcy przysługujących mu praw w ruchu kolejowym.

Z tematyką plakatów można się zapoznać na stronie UTK dla pasażerów. Poniżej prezentujemy jeden z nich.