Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowa infrastruktury transportu publicznego to niektóre z inwestycji, które znalazły się na liście projektów, zgłaszanych do realizacji w perspektywie 2014-2020 przez Stowarzyszenie SOM.
Idea SKM została zaprezentowana w listopadzie 2011 roku przed radnymi Szczecina i spotkała się z przychylnym przyjęciem. Zgodnie z założeniami przedstawionymi w projekcie Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego SKM ma być szkieletem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. Ponadto, SKM ma zapewnić dostęp do lotniska oraz objąć swym zasięgiem miasta po niemieckiej stronie granicy.
Potrzeba integracji
Projekt pokrywa się z wytycznymi UE na nową perspektywę 2014 – 2020, które mówią o potrzebie integracji różnych funkcji w ramach dziedzin życia i obszarów geograficznych. Wskazują na potrzebę łączenia inicjatyw, tworzenia powiązań w celu uzyskania spójności w układzie geograficznym (gminy - miasta –metropolia – region), branżowym (produkcja – port – transfer), infrastrukturalnym (węzły komunikacyjne - transport publiczny – infrastruktura), społecznym (edukacja – miejsca pracy – migracje – usługi).
Ta integracja służy uzyskaniu spójności wynikającej ze wspólnego działania, w celu jak najbardziej efektywnego ekonomicznie i zrównoważonego rozwoju. To m.in. ta idea jest podstawą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) – które samorządy będą mogły wspólnie realizować w nowej perspektywie UE, w powiązaniu z innymi programu wsparcia tj. RPO, POIŚ inwestycje krajowe.
...wszystkich środków transportu
W ramach przygotowania ZIT w nowej perspektywie UE 2014 – 2020, SOM przygotowało listę inwestycji do realizacji ze środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Kompleksowa informacja w tej sprawie trafi do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Na liście projektów, które są planowane do realizacji w perspektywie 2014-2020, poza budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej znajdują się m.in. budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie oraz zakup taboru tramwajowego, przebudowa infrastruktury transportu publicznego i zakupu taboru autobusowego na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju – etap II.