Transport miejski Pierwszy przystanek wiedeński w Poznaniu już jest pewny

Pierwszy przystanek wiedeński w Poznaniu już jest pewny

16 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już niedługo w Poznaniu mają ruszyć prace nad budową pierwszego w mieście tramwajowego przystanku wiedeńskiego. Powstanie on przy ul. Gwarnej.

Pierwszy przystanek wiedeński w Poznaniu już jest pewny
Fot. Kuba Batorowicz

Jak informuje Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu, umowa na wykonanie przystanku już została podpisana. Przystanek ma być oddany do użytku do końca maja. Przetarg na budowę, który wygrała firma P.U.H. Bud-Bruk, jest drugim z kolei – pierwszy nie został rozstrzygnięty z powodu braku zainteresowania ze strony wykonawców.

Czym przystanek wiedeński różni się od zwykłych przystanków? Przede wszystkim platformą ułatwiającą pasażerom wsiadanie do tramwajów i wysiadanie w miejscach, gdzie nie ma peronów, chodników, czy krawężników. Tego rodzaju przystanek dodatkowo poprawia bezpieczeństwo podróżnych w momencie, gdy wchodzą na jezdnię, by dojść do tramwaju lub na chodnik. Tworzy go rampa o długości 45 m z wjazdem szerokim na 3,7 m oraz miejscami dla pasażerów oddzielonymi od pasów dla samochodów specjalnym kamiennym obrzeżem. Z myślą o osobach słabo widzących na granicy peronu będą też płytki z wypukłymi elementami.

Koszt takiego przystanku ma wynosić 312 733,19 zł brutto, a ponieważ w tym roku Poznań na takie rozwiązania przeznaczył kwotę dwukrotnie wyższą, to najprawdopodobniej po ulicy Gwarnej ruszą prace w którejś z następnych typowanych lokalizacji: przy ul. Strzeleckiej (przy Kupcu Poznańskim, w kierunku Placu Wolności), przy szpitalu ortopedycznym, przy ul. 28 Czerwca 1956 roku, lub przy ul. Dąbrowskiego, na wysokości Rynku Jeżyckiego. Poznań chciałby budować takie przystanki szczególnie w tych rejonach Starego Miasta i Jeżyc, gdzie tramwaje kursują środkiem jezdni, bez wydzielonego torowiska. W ubiegłym roku Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu złożył władzom miasta propozycję budowy do 21 peronów tramwajowych typu wiedeńskiego.

– Proponujemy, by przystanki były zbudowane w następujących lokalizacjach: po dwa przystanki przy Rynku Jeżyckim, ul. Kraszewskiego, ul. Różanej, ul. św. Czesława, ul. Kosińskiego, ul. Wspólnej, po jednym przy ul. Sielskiej, ul. Kórnickiej, ul. Gwarnej, ul. Łąkowej i na Placu Wiosny Ludów, a także cztery takie przystanki przy Rynku Wildeckim – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Wszystkie powyższe lokalizacje trzeba traktować równoprawnie, a realizacja poszczególnych projektów będzie zależała od warunków technicznych i możliwości finansowych.