LzK: systemy informatyczne na kolei

LzK: systemy informatyczne na kolei

31 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Interoperacyjność systemów informatycznych przewoźników kolejowych była jednym z głównych tematów dzisiejszej debaty z cyklu „Lunch z Kurierem” pt. Rozwiązania IT dla transportu szynowego.

LzK: systemy informatyczne na kolei
Fot. Michał Wójcicki

Współpraca różnych systemów informatycznych jest możliwa tylko wtedy, gdy są one interoperacyjne. Jest to szczególnie ważne przy układaniu wspólnych taryf przewozowych. Niestety, jak zauważa Ewa Wolniewicz-Warska, przewodnicząca komitetu ITS okazuje się, że tam gdzie bariery technologiczne zostały już przełamane, na przeszkodzie stoją jeszcze bariery prawne. – Prawdziwa intermodalność, to możliwość kupna jednego biletu, lub podpisania jednej umowy przewozowej dla jednej trasy, ale przy korzystaniu z kilku przewoźników – mówi.

Najbliżej realizacji tej koncepcji jest w Polsce PKP Informatyka. Spółka ta pracuje nad systemem pozwalającym podróżnym kupić bilet, który będzie drukowany na jednym blankiecie, ale będzie obejmował kilka umów przewozowych.

ITS czyli system inteligentnego transportu najszybciej rozwija się w aglomeracjach. Coraz więcej miast, na świecie, ale także w Polsce, wprowadza w życie ideę wspólnej taryfy biletowej dla kilku rodzajów transportu. Jednak to co jest korzystne dla pasażera wcale nie musi być zadawalającym rozwiązaniem dla przewoźnika. Przykładem może być umowa dt. wspólnego biletu podpisana przez Koleje Mazowieckie i warszawski ZTM. – Umowa ta w rzeczywistości dotyczy honorowania przez naszą spółkę biletów ZTM – tłumaczy Dariusz Grajda, członek zarządu mazowieckiego przewoźnika. – Jest ona jednostronna, gdyż warszawski Zarząd transportu Miejskiego nie honoruje naszych biletów - dodaje.

Udogodnienia związane z interoperacyjnością, mimo przeszkód w ich wdrażaniu, to wciąż małe kroczki na rzecz integracji transportu miejskiego. Kierunkiem ich rozwoju to tzw. inteligentne miasta. Nie są to plany science fiction, gdyż inteligentne rozwiązania, które swym działaniem obejmują obszary całych aglomeracji już istnieją. Pozwalają usprawnić ruch uliczny i robią to w zaskakujący sposób – W metropoliach Kanady działają już systemy, które na podstawie m.in. ciężaru pojazdu obliczają ile osób podróżuje w jego wnętrzu. Na tej podstawie auta z większą ilością osób dostają priorytet przejazdu – opowiada poseł Bartłomiej Bodio, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. Inteligentnych Systemów Transportowych i Logistycznych. –Duże obszary w centrum Toronto miasta zostały przeznaczone na miejsca postojowe dla pociągów podmiejskich. Bazują one tam po porannych szczytach transportowych, gdyż nie opłaca się wyprowadzać ich poza miasto przed popołudniowymi powrotami z pracy do domów. W tym czasie zamiast nich kursują autobusy. Pomogło to wygenerować naprawdę gigantyczne oszczędności – dodaje.

Debata pt. Rozwiązania IT dla transportu szynowego była kolejną z cyklu „Lunch z Kurierem”. Odbyła się 31 marca 2014 r. w siedzibie Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie.