10 lat Polski w UE. Sztandarowe projekty kolejowe

10 lat Polski w UE. Sztandarowe projekty kolejowe

17 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozbudowa warszawskiego metra, budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zakup nowoczesnego taboru oraz nowe dworce – to najważniejsze projekty realizowane w transporcie szynowym zgłoszone do plebiscytu pt. „Ale się zmieniło!” na najciekawsze inwestycje minionego 10-lecia.

10 lat Polski w UE. Sztandarowe projekty kolejowe
Fot. 10latwue.tvp.pl

W organizowanym przez Telewizję Polską (antenę TVP Regiony) we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju plebiscycie widzowie mogą zagłosować na jedną – najciekawszą ich zdaniem– inwestycję w każdym z regionów. W sumie zaprezentowanych zostało 80 inwestycji wskazanych przez dziennikarzy i ekspertów (po 5 z każdego województwa). Głosować można od 14 do 29 kwietnia wchodząc na stronę www.10latwUE.pl.

Wśród zgłoszonych przedsięwzięć jest 8 projektów dotyczących transportu szynowego. Są to: budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, budowa II linii metra w Warszawie, modernizacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie, budowa podziemnego dworca Kraków Główny, remont dworca Wrocław Główny, zakup taboru kolejowego dla Wielkopolski, zakup pociągów dla Lubuskiego, modernizacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku.

Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" Faza II – realizacja przedsięwzięcia (woj. pomorskie)
To od blisko 40 lat pierwsza nowa linia kolejowa budowana w Polsce. Jest to także największa inwestycja infrastrukturalna w historii regionu, która została uznana za czwartą pod względem ważności inwestycję realizowaną na Pomorzu w ciągu ostatnich 25 lat. Za kwotę ponad miliarda złotych, w tym 500 mln złotych dotacji, powstaje 18 km trasy która połączy Gdańsk, Gdynie i Kaszuby z lotniskiem oraz ułatwi dojazdy do pracy i do szkół tysiącom osób z peryferyjnych miejscowości.

II linia metra w Warszawie - Prace przygotowawcze, projekt i budowa odcinka centralnego wraz z zakupem taboru (woj. mazowieckie)
To największy samorządowy projekt infrastrukturalny w kraju. Celem budowy II linii metra, w pierwszym etapie odcinka centralnego, jest rozbudowa alternatywnego środka lokomocji, umożliwienie szybszego przemieszczanie się użytkowników miejskiej komunikacji publicznej oraz poprawa warunków bezpieczeństwa i podróżowania.

Restauracja, modernizacja i rozbudowa obiektów stacyjnych oraz torowisk i taboru Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie (woj. podkarpackie)
O znaczeniu kolejki świadczy fakt, że w roku 2011 została uznana za najlepszy produkt turystyczny Podkarpacia. Rocznie przewozi ponad kilkadziesiąt tys. turystów. W zakres projektu, mającego na celu poprawę jakości infrastruktury i poprawę bezpieczeństwa wchodziły: zakup i remont wagonów oraz remont parowozów, remont torowiska, budowa budynku toalet, prace remontowo-konserwatorskie budynku stacyjnego, i parowozowni, zakup wyposażenia sali edukacyjno – konferencyjnej oraz sali z ekspozycją.

Budowa dworca kolejowego Kraków Główny (woj. małopolskie)
Powstały w wyniku realizacji inwestycji dworzec podziemny Kraków Główny jest jedynym w Polsce dworcem, na którym podstawowa obsługa pasażerów usytuowana będzie pod powierzchnią torów. Nowoczesny, przyjazny pasażerom, dworzec jest elementem węzła komunikacyjnego łączącego ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej, a dzięki połączeniu kolejowemu również port lotniczy w Balicach. Nowy dworzec to 5 nowoczesnych peronów czyli 10 dwustronnych krawędziach peronowych, na które prowadzi 25 wyjść, 10 wind i 15 ciągów ruchomych schodów.

Tabor kolejowy dla regionalnych przewozów pasażerskich (woj. wielkopolskie)
22 nowoczesne pociągi to największy zakup inwestycyjny w historii regionu wielkopolskiego. Elektryczne zespoły trakcyjne mogą pomieścić łącznie 9 900 pasażerów – w tym 4488 na stałych miejscach siedzących. Pojazdy są klimatyzowane, przyjazne osobom niepełnosprawnym, wyposażone w gniazdka dla urządzeń mobilnych oraz przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h.

Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach (woj. dolnośląskie)
Zakup 5 nowoczesnych pociągów kosztował Koleje Dolnośląskie 100 mln zł i był współfinansowany ze środków unijnych przeznaczonych z dofinansowaniem inwestycji w transport miejski i podmiejski. Pasażerowie mogą korzystać z internetu, podładować komórkę czy przewinąć niemowlę na specjalnie przygotowanym przewijaku. Komfort podroży poprawiają także szyby pochłaniające promienie słoneczne, klimatyzacja i wygodne fotele, zaś niskopodłogowe wejście ułatwia poruszanie się osobom niepełnosprawnym i młodym rodzicom podróżującym z dziećmi w wózkach.

Odtworzenie Zabytkowego Historycznego Kompleksu Dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej (woj. dolnośląskie)
Kompleksowo zmodernizowany obiekt łączy w sobie historyczną bryłę z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Inwestycja objęła m.in. wykonanie przebudowy układu funkcjonalnego dworca, układu peronowego, przejść podziemnych i wiat peronowych z jednoczesnym odtworzeniem historycznej zabytkowej architektury. Nowy wygląd zyskał budynek główny wraz z holem kasowym. Wiele zmian o charakterze odtworzeniowym dokonano na peronach i w tunelach. Pod placem wybudowano parking podziemny na 217 samochodów.

Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń regionalnych (woj. lubuskie)
Na torach województwa lubuskiego zwykłe pociągi zastąpiły tzw. szynobusy. Pasażerowie chwalą sobie komfort i wygodę. Po zakupie tych pojazdów uruchomiono po wielu latach przerwy połączenie kolejowe między dwiema stolicami województwa - Gorzowem Wielkopolskim i Zieloną Górą. Do końca 2013 roku Lubuskie kupiło za prawie 50 mln zł cztery nowe autobusy szynowe.