Infrastruktura transportu dla rozwoju regionów

Infrastruktura transportu dla rozwoju regionów

19 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

O znaczeniu infrastruktury transportu dla spójności regionów Europy, a także wyzwaniach w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej w obecnej perspektywie finansowej dyskutowali przedstawicieli władz publicznych, środowisk naukowych i przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej podczas międzynarodowej konferencji EURO-TRANS 2014, która odbyła się 13 maja 2014 r. w Szczecinie.

Infrastruktura transportu dla rozwoju regionów
Fot. Jana Pieriegud

Była to już dwunasta edycja konferencji, która jest organizowana wspólnie przez Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Katedrę Transportu Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jubileusz 10-lecia członkostwa Polski w UE oraz doświadczenia z realizacji perspektywy finansowej 2007-2013 były szczególnym momentem do tegorocznej dyskusji.

Pierwszy panel, który otworzyło wystąpienie prof. B. Liberadzkiego, został poświęcony kwestiom związanym z kształtowaniem transeuropejskiej sieci transportowej oraz zapewnieniu dostępności poszczególnych regionów Europy. W następnym panelu prof. J. Burnewicz postawił szereg kontrowersyjnych pytań m.in. czy potwierdza się hipoteza o wyrównywania potencjału rozwojowego regionów UE dzięki rozwojowi i modernizacji infrastruktury transportowej, a także dlaczego nowoczesna infrastruktura kolejowa tak słabo wpływa na zmianę zachowań transportowych i mobilność obywateli w Europie. Wypowiedzi panelistów potwierdzają, że są to bardzo złożone dylematy, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

W popołudniowej części konferencji, moderowanej przez prof. W. Paprockiego i prof. P. Niedzielskiego, zastanawiano się nad wpływem regulacji unijnych na efektywność procesów transportowych i logistycznych oraz o dyskutowano o znaczeniu innowacji i inteligentnych systemów transportowych.W ostatniej części, której przewodniczyli prof. E. Załoga i prof. A.Grzelakowski, ocenie poddano efekty zewnętrzne inwestycji infrastrukturalnych zrealizowanych w ramach RPO w latach 2007-2013 oraz stosowane formy i metody finansowania inwestycji  infrastrukturalnych. Osiągnięte efekty na przykładzie województwa zachodniopomorskiego przedstawił wicemarszałek W. Drożdż.

Omówione w trakcie konferencji doświadczenia są niezwykle istotne z punktu widzenia realizacji projektów infrastrukturalnych w nowej  perspektywie finansowej UE 2014-2020, gdzie szczególny nacisk ma być położony na inwestycje w transporcie kolejowym.