Litewska kolej wciąż dyskryminuje rafinerię Orlenu

Litewska kolej wciąż dyskryminuje rafinerię Orlenu

02 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pod koniec ubiegłego tygodnia doszło do spotkania prezesa spółki Orlen Lietuva z przedstawicielami państwowych kolei litewskich. Nie udało się jednak wypracować żadnych rozwiązań ws. obniżenia zawyżonych dla polskiej spółki opłat za dostęp do kolejowej infrastruktury.

Litewska kolej wciąż dyskryminuje rafinerię Orlenu
Fot. Orlen Lietuva

Od wielu lat rafineria w litewskich Możejkach boryka się z problemami finansowymi. Jednym z ważniejszych czynników przyczyniających się do strat Orlen Lietuva są wysokie koszty logistyczne – zdecydowanie wyższe od tych narzuconych innym firmom.

Orlen Lietuva jako litewska firma, od lat płaci za przewozy kolejowe około 30% więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie posiada żadnej alternatywy w zakresie transportu paliw z rafinerii, ponieważ litewskie koleje posiadają monopolistyczną pozycję na rynku. W przeszłości Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 r. 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny. Strona litewska pomimo licznych obietnic nie wykonała żadnych prac związanych z odbudową torów do granicy łotewskiej.

Podczas spotkania w ubiełgym tygodniu, przedstawiciele Orlen Lietuva po raz kolejny przedstawili postulat znaczącej obniżki stawek za transport produktów naftowych, które na Litwie są o 50% wyższe niż w Polsce. Stanowisko litewskich kolei nie zmieniło się i przewoźnik nie zgodził się na propozycję Orlen Lietuva.

„Brak postępów w negocjacjach rozczarowuje, ponieważ podczas niedawnych spotkań prezesa Orlen Lietuva z premierem Litwy Algirdasem Butkieviciusem pojawiały się zapewnienia o zrozumieniu stanowiska spółki i deklaracje, że w ślad za tym pojawią się adekwatne propozycje ze strony litewskich kolei” – podało PKN Orlen w komunikacie prasowym.

W 2006 r. zakup rafinerii w Możejkach przez PKN Orlen był największą polską inwestycją zagraniczną. Zakład kosztował ponad 2,34 mld dolarów.