Nowy tor na trasie z Warszawy do Pruszkowa

Nowy tor na trasie z Warszawy do Pruszkowa

02 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do eksploatacji nowy tor między Warszawą a Pruszkowem. W ramach inwestycji powstają również nowe wygodniejsze przystanki, wiadukty, przejścia podziemne i przede wszystkim nowe tory, dzięki którym pociągi przyspieszą ze 120 do 160 km/h. Po modernizacji czas przejazdu ze stolicy do Skierniewic skróci się do około 30 min. Najszybsze pociągi, np. „Łodzianin”, dystans z Łodzi do stacji Warszawa Centralna pokonają w około 70 minut.

Nowy tor na trasie z Warszawy do Pruszkowa
Fot. PKP PLK

Pociągi już korzystają z pierwszego, liczącego ok. 11 km nowego odcinka torów dalekobieżnych między stacją Warszawa Włochy a Pruszkowem. Otwarcie nowego toru pozwoliło ekipom roboczym zająć się kolejnymi elementami modernizacji – montażem nowych rozjazdów między linią dalekobieżną a podmiejską i rozwieszaniem sieci trakcyjnej – co w konsekwencji ułatwi zarządzanie ruchem pociągów.

Zmiany na trasie Pruszków – Grodzisk od czerwca
W pierwszym tygodniu czerwca PLK odda do użytku nowy przejazd kolejowy w ciągu ul. Przejazdowej i jednocześnie zakończy eksploatację dotychczasowego przy ulicy Działkowej. Do końca czerwca zakończą się również prace na torze dalekobieżnym o długości ok.15 km łączącym Pruszków z Grodziskiem Mazowieckim.

Prace między Grodziskiem a Żyrardowem jeszcze w tym roku
Na odcinku Grodzisk – Żyrardów, liczącym ok. 13 km prace torowe rozpoczną się w październiku. Na stacji w Grodzisku jeszcze przed końcem lipca peron zyska nową nawierzchnię. Będą się mogły przy nim zatrzymywać pociągi dalekobieżne. Również w lipcu gotowy będzie kolejny peron na stacji w Żyrardowie, co  umożliwi jednoczesny postój aż trzech pociągów na tej stacji.

Bezpieczne przejścia podziemne
W ramach prac powstają także wygodne przejścia dla pieszych. Na stacji w Grodzisku Mazowieckim podziemne przejście połączy rozdzielone torami dwie części miasta. Dotychczas podróżni mogli dojść w ten sposób tylko do samych peronów. Nowy obiekt powstaje w odległości ok. 20 metrów od obecnego. W Pruszkowie z kolei nowe, podziemne przejście dla pieszych zostanie wydłużone. Dzięki nowemu obiektowi mieszkańcy będą mogli bezpiecznie przechodzić do dzielnicy usytuowanej po drugiej stronie stacji.

Zakończenie prac torowych na odcinku z Warszawy Zachodniej do Grodziska Mazowieckiego planowane jest na IV kwartał 2014 roku. Prace na całej linii będą ukończone w 2015 roku. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska.