Prezentujemy ostatnią część reportażu z warsztatów utrzymania składów Alstomu na stołecznej Olszynce. Tym razem zaglądamy nawet do pomieszczeń socjalnych obiektu.
Warsztaty utrzymania składów ED250 są najnowszym oraz najnowocześniejszym obiektem tego typu w naszym kraju. Pracownicy Alstomu porównują warszawski obiekt do innego centrum utrzymania Pendolino - we włoskiej miejscowości Nola. Tamtejszy warsztat ma podobną powierzchnię i zastosowano w nim podobne wyposażenie.
W obiekcie Alstomu zaskoczyło nas... ogrzewanie całej hali. Personel będzie mógł pracować przez cały rok w koszulach z krótkim rękawem. Wysoka temperatura będzie też korzystna dla taboru, zwłaszcza w mroźne dni, kiedy składy wrócą z tras oblodzone. Kolejne zaskoczenie - dobre oświetlenie, które sprawia, że w całej hali - także w kanale - jest widno (zdjęcie u góry).
Obiekt jest wyjątkowo dobrze chroniony przed zagrożeniami z zewnątrz. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo centrum przez całą dobę kontrolują co się dzieje w pobliżu hali. Na ekranach mają wyświetlony obraz z wielu kamer jednocześnie. - Do tej pory zdarzył się tylko jeden incydent - słyszymy w Alstomie. - Osoba nieuprawniona próbowała wejść na nasz teren i powiadomiliśmy policję.
Na zdjęciu po lewej stronie jest pomieszczenie - centrum zarządzania ruchem w hali Pendolino. Alstom korzysta z własnego, autorskiego oprogramowania srk. Nam zaprezentowano unikatową aplikację Train Tracer, która śledzi w czasie rzeczywistym wszystkie pojazdy Alstomu na świecie. Chcąc poznać aktualną lokalizację składów ED250 należało wybrać z listy kategorię składów dużych prędkości a następnie "PKP". Na ekranie pojawiła się mapa torów na Olszynce oraz symbole pojazdów Pendolino. Po kliknięciu na wybrany skład wyświetlała się lista zdarzeń związanych z danym pojadem (np. lista awarii, usterek, dokonanych napraw i przeglądów). Od 14 grudnia pracownicy centum będą śledzili na monitorze położenie pociągów EIC Premium na liniach w całym kraju.
Zobacz artykuł o aplikacji Train Tracer wykorzystywanej przez Alstom w Szwecji
Mieliśmy także okazję zobaczyć także zaplecze socjalne centrum serwisowego. Na zdjęciu po lewej stronie widać kantynę dla pracowników centrum oraz maszynistów, którzy będą w niej czekali na przygotowanie składu do drogi (przez okno można obserwować wnętrze hali). Na drugim zdjęciu widać szatnię męską (jest też damska), a na trzecim prysznice. Standardy korporacyjne Alstomu zapewniają pracownikom warsztatów utrzymania wyjątkowo dobre warunki do pracy, których pozazdrościć mogą pracownicy podobnych obiektów w Polsce.
Zobacz poprzednie odcinki fotoreportażu:
Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 1)