Działa sprzedaż biletów online PKP Intercity

Działa sprzedaż biletów online PKP Intercity

20 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sztab kryzysowy przywraca pełną funkcjonalność systemu sprzedaży biletów PKP Intercity. Można już kupić bilet w sieci. Trwa uruchamianie terminali zdalnych i biletomatów.

Działa sprzedaż biletów online PKP Intercity
Fot. Piotr Celiński

Przebieg wydarzeń

W ostatnią niedzielę, po uruchomieniu sprzedaży biletów na połączenia od 14 grudnia (w ramach nowego rozkładu jazdy) zauważono dużą niestabilność systemu. W celu minimalizacji negatywnych skutków dla klientów podjęto decyzję o odłączeniu kanałów zdalnych i szybkim usprawnieniu sprzedaży w kasach biletowych. Dzięki temu dla ponad proc. klientów PKP Intercity, którzy kupują bilety w okienkach, utrudnienia, jak twierdzi przewoźnik, były chwilowe.

W tym samym czasie ruszyły prace nad przywróceniem kanałów zdalnych. Sztab kryzysowy pracował przez 24 godziny na dobę od niedzielnego poranka aż do dzisiejszego popołudnia. Celem grupy ekspertów było stabilne uruchomienie sprzedaży zdalnej bez ryzyka dla sprzedaży w kasach. Kolejnym krokiem po uruchomieniu internetowego systemu sprzedaży będzie przywrócenie normalnej pracy terminali i biletomatów.

Sztab kryzysowy

Już w niedzielę rano Jakub Karnowski, Prezes Grupy PKP podjął decyzję o uruchomieniu sztabu kryzysowego. Na jego czele stanął Piotr Ciżkowicz, Wiceprezes PKP SA i szef rady nadzorczej PKP Intercity. W skład sztabu weszli pracownicy PKP Intercity, PKP Informatyka, PKP SA oraz podmioty zewnętrzne. Praca trwała nieprzerwanie przez ponad 100 godzin. „To było trudne zadanie i bardzo dziękuję wszystkim, którzy pracowali nad usunięciem awarii za ich gigantyczny wkład w rozwiązanie tej sytuacji” - powiedział Piotr Ciżkowicz.

Przyczyna problemów

Podstawową przyczyną problemów była niestabilność systemu sprzedaży PKP Intercity wynikająca z implementacji nowoczesnych rozwiązań sprzedaży internetowej do starych systemów kolejowych. Jak się okazało, pomimo deklaracji osób odpowiedzialnych, wszystkie potrzebne testy nie zostały wykonane.

Konsekwencje pracownicze

W związku z tak dużą awarią wynikającą ze złego przygotowania procesu, Prezes Jakub Karnowski w poniedziałek podjął decyzję o odwołaniu pana Pawła Hordyńskiego, Członka Zarządu PKP Intercity odpowiedzialnego za pion informatyczny. Pracę stracili także dyrektorzy odpowiedzialni za sprawy informatyczne w PKP Intercity oraz PKP Informatyka.

Przeprosiny dla klientów

Zaistniała sytuacja była najpoważniejszym kryzysem w obszarze obsługi klienta w PKP Intercity od kilku lat. Przez kilkanaście godzin utrudnienia dotykały wszystkich, a przez ponad 4 dni problemy miały osoby, które chciały kupić bilet w kanałach zdalnych. Pomimo że krytyczny stan dotyczył ok 10proc. osób planujących podróż, PKP Intercity uznało te wydarzenia za bardzo dotkliwe.Chciałbym jeszcze raz przeprosić naszych klientów za powstałe niedogodności. Winni zostali ukarani a pasażerowie otrzymają od nas dodatkową pulę biletów w super atrakcyjnych cenach” powiedział Prezes Jakub Karnowski. PKP Intercity ogłosiła już, że potraja pulę najtańszych biletów na Pendolino.

Aktualizacja: Poza sprzedażą w Internecie, uruchomiliśmy także możliwość przeprowadzania transakcji za pośrednictwem terminali zdalnych - poinformowała o godz. 18.30 Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.