EIP przyjazne osobom niepełnosprawnym

EIP przyjazne osobom niepełnosprawnym

15 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Express InterCity Premium (Pendolino) to pociągi dla każdego. Osób podróżujących indywidualnie czy w grupie, razem z dziećmi, dużym bagażem czy rowerem.  To również pociąg w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

EIP przyjazne osobom niepełnosprawnym
Fot. Paweł Cisowski

Express InterCity Premium (EIP), który rozpoczął regularne kursowanie po polskich torach 14 grudniu 2014 roku, oferuje wysoki komfort podróży osobom o ograniczonej mobilności ruchowej. Udogodnienia dla tej grupy klientów PKP Intercity zlokalizowane zostały w trzecim wagonie nowego pociągu. Do tej części składu prowadzą zewnętrzne drzwi wyposażone w podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. W środku znajdują się dwa miejsca z przestrzenią na wózek oraz przystosowana toaleta. W wydzielonej przestrzeni czy toalecie znajdują się także przyciski bezpieczeństwa wzywające obsługę pociągu. Wybór wagonu nie był przypadkowy - to w nim znajduje się również część gastronomiczna i pomieszczenie obsługi pociągu.

Dodatkowo w kategorii pociągów EIP umieszczono ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach są oznaczone alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy. 

Drużyny konduktorskie dedykowane obsłudze pociągów EIP przeszkolone zostały nie tylko z funkcjonowania nowoczesnych składów, ale również asysty osobom o ograniczonej mobilności.

Komfort jazdy

Podniesieniu komfortu podróży pociągami PKP Intercity osób o ograniczonej mobilności służy wart 5,6 mld zł program inwestycyjny. We wszystkich realizowanych obecnie i planowanych projektach taborowych, zarówno dotyczących zakupu nowego taboru, jak i modernizacji, przewoźnik uwzględnia udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Oznacza to przygotowanie m.in. wydzielonych miejsc podróży dostosowanych do podróży osób na wózkach (w strefie przedziałowej, bezprzedziałowej i barowej), przestronnych toalet czy rozwiązań ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu (windy, platformy, odpowiednio szerokie drzwi itd.).

Poza pociągami Express InterCity Premium, z pierwszych efektów programu inwestycyjnego można już dziś korzystać na trasie Szczecin – Przemyśl (przez Wrocław, Poznań, Katowice i Kraków) oraz Wrocław – Trójmiasto (przez Poznań, Bydgoszcz, Tczew). Docelowo trasy będą obsługiwane wyłącznie przez pociągi zmodernizowane, dzięki czemu we wszystkich składach znajdą się wagony z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych.

Poza tym w grudniu 2015 roku na trasach Warszawa - Bydgoszcz; Olsztyn – Kraków,   Gdynia - Katowice (przez Łódź), Kraków - Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań), Jelenia Góra - Warszawa - Białystok/Lublin  oraz Bielsko Biała -Warszawa-Lublin/Białystok kursowanie rozpocznie 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to również nowoczesne pociągi oferujące udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Asysta personelu IC

Każdy pasażer wyrażający potrzebę asysty w korzystaniu z pociągów PKP Intercity może się zgłosić swój przejazd dzwoniąc pod jeden z dedykowanych usłudze numerów. Spółka oferuje pomoc przy wsiadaniu/wysiadaniu, lokalizacji miejsca w pociągu. PKP Intercity zapewnia pomoc na każdej stacji, na której zatrzymują się pociągi przewoźnika. Nawet na stacjach, na których PKP Intercity nie dysponuje zapleczem, pomoc jest organizowana we współpracy z zarządca dworca czy Służby Ochrony Kolei. Usługa asysty jest bezpłatna.