Transport miejski Ćwiczenia służb ratowniczych w II linii metra [zdjęcia]

Ćwiczenia służb ratowniczych w II linii metra [zdjęcia]

04 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

We wtorkowe popołudnie odbyły się ćwiczenia w II linii metra, podczas któych sprawdzono funkcjonowanie procedur i skuteczność działań służb ratowniczych i porządkowych. Scenariusz treningu został tak opracowany, aby odzwierciedlał możliwy, rzeczywisty wypadek.

Ćwiczenia służb ratowniczych w II linii metra [zdjęcia]
Fot. UM Warszawa, R. Motyl

- Druga linia metra to największa inwestycja komunikacyjna ostatnich lat, która już wkrótce będzie przewoziła tysiące pasażerów – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy – Poznanie przez służby tego terenu jest konieczne, a przećwiczenie jednego z trudniejszych wariantów wprost niezbędne. To jeden z końcowych elementów jaki musi być dopełniony przed otwarciem metra - dodała.

Podczas ćwiczeń zrealizowano następujący scenariusz: w pociągu jadącym z Woli, po minięciu stacji CNK, zauważono dym. Ze względu na awarię pociąg nie był w stanie dojechać do najbliższej stacji, czyli Stadionu i zatrzymuje się w tunelu, kilkanaście metrów przed peronem. Część pasażerów w 2 i 3 wagonie w wyniku pożaru doznała poparzeń i podtrucia dymem. Personel metra uruchamia system pożarowy i przystępuje do ewakuacji ludzi. Po otrzymaniu zgłoszenia do stacji metra Stadion przybywają służby ratownicze. Według założeń żaden z ratowników nie znał skali zdarzenia, dowódcy musieli podejmować decyzje w czasie rzeczywistym.

W akcji ratunkowej, podczas ćwiczeń w metrze, udział wzięło 60 strażaków z dziewięciu jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz dwóch jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej (Wesoła, Ursus), którzy korzystali z 20 pojazdów. 61 policjantów, 28 strażników miejskich a także służby Metra Warszawskiego orz pogotowie ratunkowe. Dla oddania wierności ćwiczeniom udział w nich wzięło 100 pozorantów (50 osób z Wojskowej Akademii Technicznej i 50 ze Szkoły Głównej Służby Pożarniczej).

Przeprowadzone ćwiczenia miały za zadanie zweryfikowanie funkcjonujących procedur reagowania na takie sytuacje w metrze, a także zobrazowanie sprawności i efektywności działania służb ratowniczych i porządkowych w najtrudniejszym odcinku metra, jakim jest tunel.