Otwarto po remoncie dworzec w Obornikach Śląskich

Otwarto po remoncie dworzec w Obornikach Śląskich

26 marca 2015
PODZIEL SIĘ

Zmodernizowany dworzec w Obornikach Śląskich obchodził dziś swoje święto. Podczas otwarcia mieszkańcy miasta, podróżni i specjalnie zaproszeni goście mogli dokładnie obejrzeć efekty przebudowy, którą niedawno przeprowadziła PKP S.A.

Otwarto po remoncie dworzec w Obornikach Śląskich
Fot. PKP S.A.

Obiekt przeszedł kompleksową przebudowę. Odrestaurowano  elewację budynku i elementy sztukaterii, zamontowano oświetlenie, które podkreśla walory obiektu w godzinach wieczornych i nocnych. W budynku pojawił się też monitoring. Prace objęły również m.in. wymianę instalacji i poszycia dachowego. Zgodnie z zaleceniami konserwatora, wewnątrz dworca zachowana została zabytkowa posadzka, a drzwi i okna wykonano zgodnie z historycznym wzorem.

Dworzec jest  dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wprowadzono również udogodnienia dla matek z dziećmi. Na dworcu można skorzystać z przewijaka. Zmianie uległo również otoczenie dworca. Obok obiektu wyznaczono miejsca parkingowe (w tym dla osób niepełnosprawnych), zamontowano stojaki na rowery. Zrewitalizowano również pobliski park.

– Dworzec w Obornikach Śląskich to jeden z pierwszych obiektów zmodernizowanych w 2015 roku – mówi Wojciech Rokicki, dyrektor Departamentu Inwestycji w PKP S.A. – Do końca tego roku chcemy oddać do użytku jeszcze ponad 20 przebudowanych dworców. W sumie wydamy na ten cel ok. 350 mln zł – dodaje.

Podróżni i mieszkańcy odwiedzający dworzec będą mogli skorzystać również z usług Biblioteki Miejskiej, która wkrótce zostanie tam otwarta. Zajmie ona część budynku, w którym mieściła się dworcowa restauracja oraz przylegający do niej parterowy łącznik, a także część piwnic, gdzie powstanie sala konferencyjno-wystawowa.

Koszt przebudowy dworca w Obornikach Śląskich wyniósł 4,5 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. oraz środków budżetu państwa.

Modernizacja dworca w Obornikach Śląskich to nie jedyna inwestycja realizowana przez Grupę PKP. Kompleksową przebudowę stacji przeprowadziła tam również PKP PLK. Główne prace dotyczyły kompleksowej przebudowy układu torowego. Wymieniono nawierzchnię, przebudowano system odwodnienia, położono nowe podkłady, szyny, zamontowano nowe rozjazdy i sieć trakcyjną oraz urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy. Przebudowany odcinek linii pozwoli na prowadzenie pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością 160 km/ godz.

Już teraz pasażerowie mogą korzystać z nowego, przeszło 400-metrowego dwukrawędziowego peronu, wyposażonego w płyty o antypoślizgowej powierzchni i z wyznaczonym pasem bezpieczeństwa dla osób niedowidzących. Peron został podwyższony, dzięki czemu pasażerowie mogą łatwiej dostać się do pociągu. Zmodernizowany obiekt został wyposażony w nowe wiaty oraz system informacji głosowej i wizualnej dla  podróżnych. Dostęp na perony m.in. dla osób o ograniczonej mobilności zapewnią trzy windy.

Z krajobrazu stacji zniknęła betonowa konstrukcja niewygodnej, wyeksploatowanej kładki dla pieszych. Trwają prace wykończeniowe przy budowie nowego 40-metrowego przejścia podziemnego, którym podróżni będą mogli dostać się bezpiecznie nie tylko na peron, ale i na drugą stronę stacji. Nawierzchnia przejścia i schodów wyłożona będzie kamiennymi okładzinami, a powierzchnia ścian zostanie zabezpieczona powłoką antygraffitową. Z nowego przejścia podróżni skorzystają w drugiej połowie roku.

Inwestycja związana z przebudową stacji w Obornikach Śląskich kosztowała 42 mln zł i była realizowana w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”. Ogólny koszt projektu wynosi ponad 1,3 mld zł, z czego prawie 800 mln zł złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Podlaskie zmodernizuje dwa EN57 Podlaskie zmodernizuje dwa EN57
Następny artykuł Marcin Celejewski zrezygnował z pracy w PKP IC Marcin Celejewski zrezygnował z pracy w PKP IC