Łódzkie wyda 92 mln euro na kolej do 2020 r.

Łódzkie wyda 92 mln euro na kolej do 2020 r.

30 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Województwo Łódzkie w najbliższych latach przeznaczy na transport 395 mln euro (1,6 mld zł). Zyska na tym kolej, która otrzyma 91,9 mln euro, m.in. na modernizację linii kolejowych, zakup nowego taboru, a także budowę przystanków zlokalizowanych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Łódzkie wyda 92 mln euro na kolej do 2020 r.
Fot. lka.lodzkie.pl

Jednym z priorytetów strategii rozwoju województwa łódzkiego jest poprawa jakości funkcjonowania transportu kolejowego, rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego oraz rozwój sektora usług logistycznych.

Jak wskazano w Regionalnym Programie Operacyjnym sieć kolejowa jest stosunkowo słabo rozwinięta. Gęstość linii w 2012 r. wynosiła 5,8 km/100 km2, dlatego - zdaniem władz województwa - niezbędne jest jej uzupełnienie o nowe odcinki linii kolejowych. Ponadto, zły stan techniczny sieci wymaga inwestycji modernizacyjnych oraz rehabilitacyjnych przywracających prędkości konstrukcyjne i eliminujących „wąskie gardła”. Dlatego przebudowanych lub zmodernizowanych zostanie 22 km linii kolejowych. Zakłada się przy tym rewitalizację linii na odcinku od Zgierza do Ozorkowa, budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z przystankami kolejowymi na terenie Łodzi czy dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska. Ponadto, urząd marszałkowski będzie dążył do poprawy infrastruktury dworcowej służącej obsłudze pasażerów i wpływającej na atrakcyjność kolei.

Inną barierą dla wzrostu udziału kolei w przewozach pasażerskich w regionie jest niezadowalający stan techniczny taboru. Średni wiek pociągów będących w posiadaniu samorządu województwa wynosił w 2013 r. 31 lat. W związku z tym postanowiono kupić osiem nowych pociągów pasażerskich.

Zarząd Łódzkiego nie zapomniał o przewozach towarowych. Ze środków RPO na transport kolejowy utworzone zostaną (bądź kapitalnie zmodernizowane) dwa terminale służące do przeładunku towarów między co najmniej dwoma rodzajami transportu, wraz z dedykowaną tym przewozom infrastrukturą kolejową.

Warto pamiętać, że ostateczne decyzje dotyczące konkretnych inwestycji dopiero zapadną, gdyż w ramach priorytetu inwestycyjnego poświęconemu rozwojowi i rehabilitacji transportu kolejowego przewidziano wybór projektów do dofinansowania w trybie konkursowym (podstawowy tryb). Niemniej, dla projektów o strategicznym znaczeniu dla społeczno - gospodarczego rozwoju regionu łódzkiego będzie miał zastosowanie tryb pozakonkursowy.