MIR: bezpieczeństwo na kolei poprawia się

MIR: bezpieczeństwo na kolei poprawia się

19 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

O jedną czwartą zmniejszyła się liczba wypadków na kolei od 2011 r. To efekt nakładów na infrastrukturę kolejową, doskonalenie zawodowe pracowników kolei i wzmocnienia kontroli Urzędu Transportu Kolejowego. MIR zainicjowało zmiany prawa, które wpłyną na zwiększenie standardu bezpieczeństwa na kolei. Grupa PKP na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży w latach 2013-15 wyda około 28 mld zł.

MIR: bezpieczeństwo na kolei poprawia się
Fot. Patryk Farana

Podczas wczorajszej manifestacji Leszek Miętek zarzucał władzom, że nie chcą rozmawiać o problemach bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dodał, że minister Maria Wasiak najwyraźniej czeka na katastrofę kolejową

W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podsumowało działania w tej sferze. I tak, w 2014 r. wprowadzono pakiet rozporządzeń, w którym kompleksowo uregulowano proces szkolenia i doskonalenia zawodowego maszynistów. Znowelizowana została także ustawa o transporcie kolejowym - znalazły się w niej między innymi regulacje eliminujące nieprawidłowości związane z naruszaniem norm czasu pracy przez maszynistów. Określono jednolite warunki dla przeprowadzania egzaminów na licencję i świadectwo maszynisty, a także wymagania dla ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów. Wdrożono mechanizmy służące identyfikacji maszynistów wykonujących pracę na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego. Ze względu na bezpieczeństwo na kolei obowiązuje zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzono tam monitoring. Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniło się wykorzystanie systemu ERTMS/ETCS, czyli systemu kontroli prowadzenia pociągu. Dało to także możliwość prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością większą niż 160 km/h.

Poprawie bezpieczeństwa służą wzmocnione kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego, między innymi poprzez zwiększenie budżetu na funkcje kontrolne. Przeprowadzane są doraźne kontrole przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury, które obejmują czas pracy maszynistów, dokumentację i sprawność urządzeń. W latach 2013-2014 UTK przeprowadził ponad 1000 kontroli w obszarze badania czasu pracy maszynistów, dokumentacji czy sprawności urządzeń wspomagających bezpieczne prowadzenie pociągu.

Na zwiększenie bezpieczeństwa wpływają inwestycje w tabor, dworce i linie kolejowe. Od 2008 r. wyremontowano około 6,3 tys. km torów. W bieżącym roku planowane jest oddanie kolejnych 1100 km torów. Od 2013 r. zwiększają się nakłady ponoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na remonty i wymiany torów. W 2013 r. było to ponad 5 mld zł, w 2014 wydano około 7 mld zł, w tym roku wydatki przekroczą 8 mld zł. Trwa realizacja wielkiego programu modernizacji dworców. Od 2007 r. już blisko 100 zmodernizowanych i zrewitalizowanych dworców jest udostępnionych pasażerom. Na program inwestycji taborowych realizowany w latach 2011-2015 PKP Intercity przeznaczy 5,6 mld zł.

Wspólnie z pracodawcami kolejowymi sukcesywnie odbudowywane jest szkolnictwo zawodowe o profilu kolejowym. Obecnie kształcenie w tego typu szkołach prowadzone jest na terenie co najmniej 12 województw. Działania realizowane w tym zakresie zakładają zmiany w podstawie programowej kształcenia, co ma dostosować program nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy na kolei. Organizowane są również szkolenia dla maszynistów i dyżurnych ruchu.

Przy MIR od 2010 r. działa Zespół do spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym. W spotkaniach zespołu - w cyklu kwartalnym - uczestniczą między innymi reprezentatywne związki zawodowe i pracodawcy. Przedstawiane na spotkaniach zespołu postulaty strony społecznej były wykorzystywane podczas prowadzonych przez MIiR prac legislacyjnych. Najbliższe posiedzenie zespołu przewidziano w maju. Ministerstwo prowadzi też bilateralne rozmowy z przedstawicielami organizacji związkowych. Ostatnio - 27 marca wiceminister Sławomir Żałobka uczestniczył w posiedzeniu Rady Krajowej Związku Zawodowego Maszynistów, a 31 marca w posiedzeniu Federacji Związków Pracowników Polskich Kolei Państwowych. Kolejne spotkania zaplanowane są na maj.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowi najemcy na dworcach premium Nowi najemcy na dworcach premium
Następny artykuł Pociągiem na festiwal piwa w Szreniawie Pociągiem na festiwal piwa w Szreniawie