Pociąg Specjalny "Piast Śląski" dla miłośników parowozów

Pociąg Specjalny "Piast Śląski" dla miłośników parowozów

PODZIEL SIĘ

2 maja br. w Wolsztynie, już po raz 22-drugi, odbędzie się Parada Parowozów, jedna z największych i najstarszych imprez poświęconych lokomotywom parowym. Z tej okazji Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej oraz Przewozy Regionalne uruchomią dla wszystkich miłośników parowozów Pociąg Specjalny „Piast Śląski”- lokomotywa TKt48-18 oraz dwa wagony serii Bmnopux (tzw. piętrusy).

Pociąg Specjalny
Fot. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku

Pociąg Specjalny wyruszy o godz. 06:43 z Jaworzyny Śląskiej do Wolsztyna (przez Wrocław Nadodrze, Żmigród, Rawicz i Leszno).

Rozkład jazdy:

Jaworzyna Śląska 6:43
Wrocław Nadodrze 8:18 / 8:48
Rawicz 9:49 / 10:34
Leszno 11:01 / 11:21
Wolsztyn 12:23
Wolsztyn 18:20
Leszno 19:29 / 19:51
Rawicz 20:19 /21:02
Wrocław Nadodrze 21:58 / 22:28
Jaworzyna Śląska 00:04

Lokomotywy tej serii zostały zaprojektowane w 1948 r. przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu. Pierwsze egzemlarze trafiły do produkcji w 1950 r. Parowozy TKt48 zostały zaprojektowane jako pojazdy o możliwie najszybszym rozruchu z myślą o obsłudze linii podmiejskich w rejonie dużych aglomeracji – m.in. Warszawy, Katowic, Poznania oraz Trójmiasta. Lokomotywa TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii produkowanej w Zakładach Metalowych im. Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP).

Do dziś zachowały się 34 lokomotywy serii TKt48. Jedynie dwie z nich, TKt48-191 z Chabówki oraz TKt48-18 z Jaworzyny – wciąż są „pod parą”. Parowóz TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii produkowanej w Zakładach Metalowych Im. Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP). W ciągu swojej przeszło 40- letniej służby TKt48-18 stacjonował m.in. w parowozowniach w Warszawie Wschodniej, Tłuszczu, Nasielsku czy Jeleniej Górze. Ostatecznie, w 1994 r., parowóz trafia do Jaworzyny Śląskiej. Od 2010 r. lokomotywa znajduje się w zbiorach Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. W tym roku, po wieloletniej, intensywnej eksploatacji, parowóz został przeznaczony do remontu. We wrześniu 2013 r. rozpoczął się pierwszy etap prac – dot. podwozia lokomotywy, a w 2014 remont kotła. Prace prowadzone były przy finansowym udziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Więcej informacji na stronie www.muzeumtechniki.pl oraz na stronie parowozu www.tkt48.pl.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKM wśród Top Inwestycji Komunalnych PKM wśród Top Inwestycji Komunalnych
Następny artykuł MPK w badmintonie w Wolsztynie MPK w badmintonie w Wolsztynie