Każdy z 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 45WE ma po 206 miejsc siedzących w układzie otwartym oraz po 325 miejsc stojących. Już dziś pojazdy te wyjadą na linię Warszawa – Skierniewice. W listopadzie tego roku w parku taborowym Kolei Mazowieckich znajdą się wszystkie z wyprodukowanych przez Newag składów.
Zakup Impulsów, jak zapewniają Koleje Mazowieckie, to przede wszystkim większy komfort jazdy dla tych podróżnych, którzy przez ostatnie ok. dwa lata odczuwali najwięcej utrudnień związanych z modernizacją infrastruktury. Dla pasażerów przewidziano szereg udogodnień, tj. klimatyzację, wi-fi, gniazdka elektryczne, system informacji pasażerskiej oraz intercom. Przewidziano także dodatkową przestrzeń na większy bagaż.
– Koleje Mazowieckie od zawsze dbają o swoich pasażerów i robią wszystko, by zapewnić im jak najwyższy standard podróży. Nowe pociągi to pierwsze tego typu pięcioczłonowe pojazdy w Polsce. Poza tym są nowoczesne, więc mają wszelkie udogodnienia dla pasażerów. Miło widzieć, jak rozwija się spółka. Liczę na to, że pasażerowie również to docenią – podkreśla Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
– Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych jest dla nas kontraktem kluczowym ze względu na stale rosnące potrzeby podróżnych, zwłaszcza na szlakach tak obleganych, jak trasa z Warszawy do Skierniewic – dodał Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM. – Myślę, że ten zakup jest dowodem na to, że Koleje Mazowieckie stale podnoszą standard świadczonych usług. Zaznaczę, że nie jest to jedyna tak duża inwestycja – już za kilka miesięcy do parku taborowego spółki dołączą także kolejne wagony piętrowe.
Jak zwykle duży nacisk położono na dostosowanie pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawnych, stąd oprócz specjalnie przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, do dyspozycji urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu oraz specjalnie przystosowane toalety. W pojazdach znajdują się także przewijaki.
– Przekazywane dzisiaj Impulsy to pierwsze pociągi polskiej produkcji w pełni zgodne z TSI czyli Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, spełniające najnowsze, restrykcyjne przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. – Jakość, dbałość o komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, zarówno pasażerów, jak i obsługi to w Newagu najwyższe priorytety – dodał.
Pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. Umowa na dostawę Impulsów została podpisana 28 listopada 2014 r. Wartość kontraktu to 257 mln zł brutto.