Nowy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz już gotowy

Nowy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz już gotowy

15 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od niedzieli pasażerowie mogą korzystać z nowego peronu na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Wyposażony w nową wiatę, megafony i elementy małej architektury, podniósł komfort obsługi pasażerskiej w Trójmieście. Budowa peronu kosztowała 9 mln zł. Łączny koszt prac wykonanych na stacji Gdańsk Wrzeszcz to 150 milionów złotych.
 

Nowy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz już gotowy
Fot. PKP PLK

Nowa nawierzchnia z kostki betonowej, ławki, zegary i nowa wiata. Tak wygląda peron, z którego podróżni korzystają od wczoraj. Informacje o kursowaniu pociągów pasażerowie słyszą dzięki nowemu nagłośnieniu. 5 wind – po dwie na peronie 1 i 2 oraz jedna w budynku dworca, to tylko część udogodnień dla osób niepełnosprawnych. System oznakowania dotykowego dla osób niewidomych i antypoślizgowe płyty betonowe o specjalnej strukturze, ułatwiają poruszanie się po peronie i zapewniają bezpieczeństwo.

Przebudowa stacji we Wrzeszczu objęła także trzy przejścia podziemne usytuowane w budynku dworca, przy ulicy Waryńskiego oraz łączące górną i dolną część Gdańska Wrzeszcza ze stacją. Dzięki nim przedostanie się z dworca na perony jest wygodne i bezpieczne. Z przejścia na Wajdeloty korzystają także mieszkańcy, którzy skracają sobie drogę między jedną a drugą stroną dzielnicy. Wszystkie są oświetlone, a przejścia prowadzące na perony wyposażone w witryny do zamieszczania rozkładów jazdy i informacji dla podróżnych.

150 mln zł na kompleksową przebudowę stacji

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych to także nowy układ torów w obrębie stacji. Zbudowano 11 km torów i  28 rozjazdów. Zainstalowano system komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym – cała obsługa skupiona jest już w jednej nastawni. Na odcinkach linii przyległych do stacji Wrzeszcz, jak i na całej magistrali E65, będzie działać samoczynna blokada liniowa. Jej zastosowanie pozwala na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na szlakach pomiędzy stacjami. Łączny koszt prac na stacji Gdańsk Wrzeszcz to 150 mln zł.

Sprawniej w aglomeracji, szybciej między regionami

Zmodernizowana stacja Gdańsk Wrzeszcz będzie od 1 września stacją przesiadkową dla linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron 1 obsłuży między innymi 7 milionów pasażerów, którzy każdego roku mają korzystać z PKM-ki. Stacja jest również ostatnim elementem modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia. Od grudnia 2014r. przejazd najszybszych pociągów ze stolicy do Trójmiasta trwa mniej niż 3 godziny.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

11 – tyle kilometrów torów zostało ułożonych
4750 – tyle metrów kwadratowych kostki położono na peronie nr 1 i 2
434 – tyle metrów kwadratowych płyt antypoślizgowych zabudowano na peronie nr 1 i2
75 – w tyle sztuk słupów do podtrzymywania sieci trakcyjnej została wyposażona stacja