Wąskotorówka w planie transportowym Łódzkiego

Wąskotorówka w planie transportowym Łódzkiego

16 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW) – zarządca infrastruktury i przewoźnik na Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała (KWRRB) złożyła do marszałka województwa pismo z uwagami dotyczącymi tego projektu i prośbą o uwzględnienie tej linii w planach transportowych województwa do 2020 r.

Wąskotorówka w planie transportowym Łódzkiego
Fot. Kolej Rogowska

Wystąpienie zostało poparte przez samorządy położone wzdłuż trasy kolei: powiat rawski, Miasto Rawa Mazowiecka, Miasto i Gminę Biała Rawska oraz Gminę Rogów.

Jak wyjaśnił Grzegorz Fidler, członek zarządu FPKW celem Fundacji jest przywrócenie regularnych przewozów pasażerskich i zapewnienie kolejowego skomunikowania stolicy powiatu rawskiego i ze stolicą województwa za pośrednictwem stacji stycznej w Rogowie. Miałoby się to odbywać na takich samych zasadach finansowych, na jakich połączenia obsługują Łódzka Kolej Aglomeracyjna czy Przewozy Regionalne.

– Obszar, przez który przebiega KWRRB jest strukturalnie zbliżony do innych obszarów obsługiwanych przez taki środek transportu w Austrii, Czechach lub Niemczech. Tam linie wąskotorowe z powodzeniem obsługują transport lokalny na terenach o zabudowie i liczbie mieszkańców  podobnej do regionu, przez który przebiega Kolej Rogowska – wyjaśnia Fidler.

Dlatego Fundacja zwróciła się do urzędu marszałkowskiego o analizę tych przypadków w kontekście uznania KWRRB za lokalną linię kolejową.
Fidler dodał, że samodzielnie FPWK, z uwagi na znacznie ograniczoną płynność finansową, nie byłaby w stanie pozyskać i wydać funduszy unijnych możliwych do pozyskania na rozwój linii.

– Współpracujemy w tym zakresie z samorządami. Powiat rawski zgłosił przygotowany we współpracy z FPKW projekt rewitalizacji kolei na listę projektów województwa łódzkiego dot. nowej perspektywy unijnej – wyjaśnił Grzegorz Fidler. Wspomniany projekt dotyczy nie tylko rewitalizacji kolei, ale także objęcia rewitalizacją szerszego obszaru wokół trasy.

– Przyczyniłoby się to do wzrostu znaczenia gospodarczego regionu w zakresie turystyki. Wiemy, że projekt ten figuruje na listach wojewódzkich – dodał przedstawiciel Fundacji.

Jak wynika z informacji przekazanych przez FPWK, prędkości techniczne kolei wąskotorowych o rozstawie toru 750 i 760 mm w Czechach, Niemczech i Austrii wahają się w granicach 30-80 km/h. Linie takie obsługują miasta i miejscowości liczące przeciętnie kilka-kilkanaście tysięcy mieszkańców. Podobna sytuacja występuje w przypadku Kolei Rogowskiej, która łączy m.in. 18 tys. Rawę Mazowiecką i 3,5 tys. Białą Rawską z siecią normalnotorową (poprzez stację w Rogowie). Według danych Fundacji kolej wąskotorowa, dzięki niższym kosztom inwestycyjnym i eksploatacyjnym, jako lokalna linia jest w stanie wywiązać się ze stawianych przed nią zadań komunikacyjnych.

Dzięki wsparciu finansowemu lokalnych samorządów przygotowywany jest obecnie kompleksowy projekt budowlany stacji Rawa Mazowiecka. Obejmuje on remont zabytkowego budynku dworcowego oraz przystosowanie obiektu do pełnienia funkcji punktu przesiadkowego z wagonów wąskotorowych do lokalnych busów.