Współpraca regionów Polski i Chin, a także projekt „Pas i szlak” to główne tematy rozmów wiceministra infrastruktury i rozwoju Sławomira Żałobki podczas III Forum Regionalnego Polska – Chiny. W spotkaniu, które odbyło się 29 czerwca 2015 r. w Łodzi wzięli udział m.in. przedstawiciele polskiego rządu, samorządów, a także chińskich prowincji i przedsiębiorców obu stron.
– Cieszy nas, że współpraca pomiędzy regionami Polski i Chin od lat dynamicznie się rozwija, zataczając coraz szersze kręgi, a liczba partnerstw stale rośnie. Partnerstwo pomiędzy województwem łódzkim a prowincją Syczuan jest tego najlepszym przykładem – powiedział wiceminister Sławomir Żałobka.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiedziało, że jest otwarte na wymianę poglądów z partnerami chińskimi szczebla lokalnego. Wcześniej, 16 czerwca br. minister Maria Wasiak spotkała się z Guo Gengmao, sekretarzem partii w Prowincji Henan. Tego samego dnia została podpisana umowa o współpracy pomiędzy Grupą PKP Cargo i Zhengzhou International Hub o współpracy przy rozbudowie terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach.
– Współpraca regionów Polski i Chin stanowi ważny element polsko-chińskich dążeń do rozwoju połączeń transportowych pomiędzy Azją i Europą – podkreślił wiceminister.
Sławomir Żałobka dodał również, że podejmowane przez Polskę działania doskonale wpisują się w koncepcję chińskiego projektu „Pas i Szlak”.
– Ze względu na swoje położenie geograficzne możemy stać się bramą rewitalizowanego Jedwabnego Szlaku do Unii Europejskiej – powiedział wiceminister Żałobka.
Podkreślił, że atutem Polski jest jej centralne położenie na mapie Europy, sąsiedztwo z wieloma krajami na wschodzie, zachodzie i południu, a także bezpośredni dostęp do morza. Dodatkowo, co istotne z punktu widzenia wytyczania trasy Nowego Jedwabnego Szlaku, przez nasz kraj przebiega transeuropejska sieć transportowa TEN-T.
– Dzięki już realizowanym oraz planowanym inwestycjom infrastrukturalnym, Polska dynamicznie rozwija swój potencjał w zakresie infrastruktury transportowej – dodał.
Jak wskazał, do 2020 r. na rozwój infrastruktury planuje się przeznaczyć z funduszy unijnych 31 mld euro. Środki te zasilą przede wszystkim inwestycje, które mają na celu rozwój i modernizację połączeń transportowych, a także rozbudowę portów morskich i centrów logistycznych.