Pniewite: kontrola UTK stwierdziła nieprawidłowości na przejeździe

Pniewite: kontrola UTK stwierdziła nieprawidłowości na przejeździe

26 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes UTK stwierdził liczne nieprawidłowości na przejeździe kolejowym w miejscowości Pniewite i nakazał zarządcy PKP PLK wprowadzenie ograniczeń zapewniających bezpieczną eksploatację przejazdu.

Pniewite: kontrola UTK stwierdziła nieprawidłowości na przejeździe
Fot. KP PSP Chełmno

W wyniku przeprowadzonej kontroli prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe szeregu przepisów dotyczących nadzoru nad stanem technicznym oraz procesem eksploatacji, w tym utrzymania przejazdu kolejowo-drogowego kategorii D zlokalizowanego w miejscowości Pniewite na linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork.

Ustalono, że na kontrolowanym przejeździe istnieją nieprawidłowości m.in. w zakresie ograniczonego poziomu widoczności, ukształtowania terenu czy też pochylenia dróg dojazdowych względem linii kolejowej, które mogą wpływać na bezpieczeństwo ruchu kolejowego i użytkowników przejazdu.

Podczas kontroli prezes UTK stwierdził m.in: niezachowanie warunków widoczności dla obowiązującej prędkości pojazdów szynowych (stan przed zdarzeniem), niezachowanie warunków widoczności z odległości 10 m i 20 m dla obowiązującej prędkości pojazdów szynowych, występujące utrudnienia widoczności na przejeździe, w tym skarpy wykopów, ukształtowanie terenu oraz blisko rosnące drzewa, drzewa i krzewy usytuowane w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru, w tym również w trójkątach widoczności przejazdu, przekroczone normy dla pochyleń drogi dojazdowej do przejazdu, które nie spełniają wymogów określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie oraz brak współpracy zarządcy infrastruktury kolejowej z zarządcą drogi, w zakresie stwierdzanych nieprawidłowości.

Kontrola UTK ujawniła też nieprzeprowadzenie przez zarządcę analizy ryzyka i niepodjęcie działań zmierzających np. do wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych w związku z brakami w oznakowaniu od strony drogi (stan przed zdarzeniem), prowadzenie metryki przejazdu w sposób uniemożliwiający identyfikację danych, w tym liczne skreślenia, poprawki i uzupełnienia oraz wprowadzanie zmian do metryki w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, która dokonała zmian i korekt.

Wykryto również długotrwałe zaniechania w zakresie usuwania przez zarządcę nieprawidłowości stwierdzonych podczas przeglądów przejazdu, w tym niestosowanie się do zaleceń wydanych po wewnętrznej kontroli, nieprzeprowadzenie przez zarządcę autoryzacji w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego, po wprowadzeniu zmian technicznych (w wyniku rewitalizacji linii kolejowej) mających wpływ na sposób wykonywania czynności przez danych pracowników oraz nieprzeprowadzenie badań diagnostycznych przejazdu w 2014 roku.

W ten sposób zarządca infrastruktury kolejowej naruszył przepisy ustaw i rozporządzeń dotyczących transportu kolejowego oraz własne przepisy wewnętrzne, w tym system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

W związku z tym, że nieprawidłowości mogą wpływać na bezpieczeństwo użytkowników przejazdu, prezes UTK zobowiązał zarządcę infrastruktury do natychmiastowego wskazania i wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych. Jednocześnie wszczął postępowanie w zakresie stwierdzonych na przejeździe nieprawidłowości.

W latach 2014 i 2015 prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów działań nadzorczych. W Polsce istnieje ok. 15 tys. przejazdów.  W ubiegłym roku skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.