DCT Gdańsk rozbudował terminal kontenerowy, teraz czas na kolej

DCT Gdańsk rozbudował terminal kontenerowy, teraz czas na kolej

25 października 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zakończyła się budowa drugiego terminala kontenerowego w DCT. Wczoraj nastąpiło jego uroczyste otwarcie w Porcie Północnym w Gdańsku. Nowe nabrzeże oraz plac składowy pozwolił zwiększyć dwukrotnie możliwości przeładunkowe DCT.

DCT Gdańsk rozbudował terminal kontenerowy, teraz czas na kolej
Fot. NDI

Rola portu w Gdańsku dzięki takim inwestycjom jak DCT z roku na rok rośnie. Przykładowo, wszystkie terminale w największym na Bałtyku porcie w Sankt Petersburgu, przeładowały łącznie 1,71 mln TEU (20-stopowych kontenerów), podczas gdy pojedynczy gdański terminal 1,07 mln TEU. Teraz jego możliwości przeładunkowe wzrosły dwukrotnie, z 1,5 do 3 mln TEU rocznie. Władze terminala zakładają, że ciągu 2-3 lat cały ten potencjał będzie już wykorzystywany.

Rozbudowa DCT ruszyła na początku 2015 roku. Roboty trwały 19 miesięcy. Nowa część terminala DCT powstała w bezpośrednim sąsiedztwie nabrzeża, na którym dotychczas dokonywano przeładunków kontenerowych. Łączna długość nabrzeży gdańskiego terminalu wynosi teraz 1,3 km (2x656m), a głębokość to 17 metrów. Nowy obiekt, tak jak obecny będzie zdolny do przyjmowania największych kontenerowców na świecie.

Koszt inwestycji wyniósł 290 mln euro. Niewykluczone jednak, że w momencie gdy inwestycja w drugie nabrzeże gdańskiego terminalu zacznie się zwracać, równolegle prowadzone będą już prace nad dalszą rozbudową DCT. Taka możliwość istnieje, gdyż cały czas zwiększa się zapotrzebowanie na transport kontenerowy. Port jednak nie może funkcjonować w odosobnieniu od infrastruktury drogowej i kolejowej. Niezbędne są zatem inwestycje w sprawne połączenia DCT z zapleczem portowym oraz ośrodkami w głębi kraju. W tym względzie dużą rolę do odegrania ma kolej. Roczna przepustowość bocznicy kolejowej DCT wynosi 780 tys. TEU przy czterech torach o całkowitej długości 2,5 km. Tak dużą ilość kontenerów trzeba wywieźć. Szczęśliwie, w obecnej perspektywie transport towarowy jest jednym z priorytetów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowe. We wrześniu zakończyły się prace związane z budową nowych i modernizacją istniejących torów na linii towarowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu w Gdańsku. Od września pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach przez most na Martwej Wiśle, co pozwoliło uruchamiać operatorom więcej pociągów obsługujących port.

Na tym nie koniec. W następnych latach PKP PLK będzie realizowała kolejne prace rewitalizacyjne i modernizacyjne w ramach projektów: „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”, „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz- Trójmiasto”, a także magistrali węglowej, czyli na głównej trasie towarowej prowadzące na południe kraju. Umożliwi to likwidację „wąskich gardeł” i zwiększy przepustowość poprzez podniesienie parametrów techniczno – eksploatacyjnych z uzyskaniem dopuszczalnego nacisku na oś 221 kN dla torów szlakowych i stacyjnych oraz 245 kN dla przebudowywanych i nowobudowanych obiektów inżynieryjnych. Infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 740m.