Dziś, 5 grudnia 2017 r. w Brukseli minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Justyna Skrzydło wzięli udział w posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Podczas spotkania podpisano memorandum ws. powołania Rady Wykonawczej Kolejowego Korytarza Towarowego nr 11.
Utworzenie Bursztynowego Korytarza Kolejowego będzie miało wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa, a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii. Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier.
Docelowo, po 2026 r. główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej.
Inicjatywa ma dla Polski duże znaczenie także w kontekście obsługi transportowej z Dalekiego Wschodu do Europy i odwrotnie. Oba punkty końcowe korytarza nr 11 (Małaszewicze oraz port Koper) wpisują się w te plany. Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej). Z portów Europy południowej może być prowadzona dystrybucja do państw obszaru 16+1, Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii. Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego, bądź z hubami pośrednimi. W to zadanie wpisuje się także korytarz drogowy Via Carpatia.