Transport miejski Stolica ogłosiła nowy przetarg na 213 tramwajów

Stolica ogłosiła nowy przetarg na 213 tramwajów

14 września 2018 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Warszawskie rozpisały nowe zamówienie na zakup do 213 niskopodłogowych pojazdów. Poprzedni przetarg nie doczekał się rozstrzygnięcia.

Stolica ogłosiła nowy przetarg na 213 tramwajów
Fot. ZTM Warszawa

Zamówienie obejmuje zakup łącznie 213 tramwajów, w tym 123 w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji. Ze względu na różne potrzeby przewozowe TW chcą kupić trzy rodzaje tramwajów, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i w wersji dwukierunkowej.

– Ustalając warunki nowego przetargu chcieliśmy przede wszystkim zapewnić szeroką i uczciwą konkurencję producentów. Wyciągnęliśmy też wnioski z unieważnionego niedawno przetargu i bogatsi o doświadczenia sporządziliśmy nowe kryteria ocen. Naszym celem było skrócenie czasu wyboru wykonawcy i jednocześnie zakup dobrych tramwajów. Dlatego opisaliśmy kryteria tak, by ich ewentualna ocena sądowa nie trwała miesiącami. Zależy nam by postępowanie przetargowe mogło być jak najszybciej przeprowadzone, a co najważniejsze – żeby warszawiacy otrzymali jak najszybciej nowe tramwaje – komentuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

W tym celu TW wprowadziły zmiany w porównaniu do poprzedniego postępowania przetargowego. Dostosowano wagę do realiów rynkowych, tak aby zaniżanie jednego z elementów nie dawało nikomu sztucznej przewagi.

– W kwestii zużycia energii wprowadziliśmy widełki, tzn. zadeklarowanie zużycia poniżej pewnego, racjonalnego poziomu nie będzie już punktowane. A to w celu uniknięcia przypadku z poprzedniego przetargu, gdy jedna z firm zaproponowała tak niskie zużycie energii, że musiał oceniać je biegły. Obliczenia wykazują, że w granicach widełek zużycie energii może spowodować oszczędności do 12% wartości tramwaju, stąd też taka waga w nowym przetargu – dodaje Bartelski.

TW zlikwidowały kryterium pracochłonności. Uznały, że jest ono zbyt deklaratywne by stanowiło dobre kryterium oceny ofert. Co więcej, oferty producentów w tym zakresie były nawet o 2/3 niższe niż zakładane przez zamawiającego, a więc waga tego kryterium była zbyt duża. W nowym przetargu wprowadzono zupełnie nowe kryterium: odstęp (w przejechanych kilometrach) w jakim będą wykonywane obsługi techniczne tramwaju. Według prezesa Bartelskiego to mierzalne, zrozumiałe kryterium. Jego waga – 4% jest adekwatna do oszczędności jakie można pozyskać, deklarując dłuższą przerwę między obsługami.

– Dodaliśmy punkty za zmniejszenie odległości między pierwszymi drzwiami i czołem tramwaju. Jest to pokłosie powtórnej analizy rynku. Rozwiązanie to jest korzystne dla pasażerów, choćby z uwagi na krótszy czas dojścia do pierwszych drzwi tramwaju. – Dodaliśmy w specyfikacji preferencje dla rynków unijnych, oznaczające, że co najmniej 50% wartości dostawy pochodzi z krajów UE lub z którymi UE zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców. Co ważne, uprzedzając ewentualne pytania, należy dodać, że umowę taką posiada również Korea Płd. Niemniej zależy nam, by możliwie jak największa liczba tramwajów powstawała w Polsce i aby ich produkcja wzmacniała naszą gospodarkę – informuje prezes Tramwajów Warszawskich.

– Tak jak poprzednio, nie przewidujemy zwiększenia kwoty przeznaczonej na zakup tramwajów. Zarezerwowaliśmy w budżecie pieniądze na zakup 123 składów, a przecież chcielibyśmy poszukać pieniędzy także na zakup 90 tramwajów w opcji.– Trzeba dodać że mimo niepowodzenia pierwszego przetargu nie rezygnujemy z szybkich terminów dostaw tramwajów, pierwszy tramwaj będzie dostarczony w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy, a całość (razem z opcją) tak jak do tej pory planowaliśmy do 2023 r. – dodaje Wojciech Bartelski.

Obecnie we flocie Tramwajów Warszawskich jest 526 tramwajów i składów tramwajowych. 311 tramwajów, czyli 59% to nowoczesne pojazdy niskopodłogowe, pozostałe 41% floty to 215 klasycznych tramwajów używanych w składach i pojedynczo.

Ostatni duży kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu Swing o wartości 1,5 mld zł TW podpisały w 2009 r. i był on jednym z największych tego typu w Europie. Kolejne 80 tramwajów niskopodłogowych Jazz powiększyło flotę Tramwajów Warszawskich w 2014 r. i w 2105 roku.