PKP Informatyka ma w swojej strategii działania na rzecz spółek z Grupy PKP, wspieranie ich w rozwoju technologii, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa systemów – mówi p.o. prezesa PKP Informatyka Jakub Prusik.
Co jest obecnie priorytetowym projektem dla PKP Informatyka? Czy jest to Bilkom?
Niewątpliwie najwyższy priorytet ma Wspólny Bilet, ale jest on blisko związany z platformą PKP występującą pod marką handlową Bilkom. Nasza firma, wyprzedzając trendy rynkowe, już kilka lat temu rozpoczęła prace nad rozwojem nowoczesnych metod sprzedaży biletów i teraz dążymy do poszerzenia kanałów sprzedaży mobilnej. Bardzo istotnym elementem budowanych przez PKP Informatyka rozwiązań systemowych jest także integracja przewoźników w dziedzinie technologii i metodologii rozliczania zarówno cen za przejazd koleją, jak i prawidłowego obliczania długości tras.
Bardzo poważnie przymierzamy się do rozwoju systemu Bilkom i jego integracji z innymi niekolejowymi przewoźnikami, w tym – świadczącymi usługi przewozowe na tzw. ostatniej mili – programami przewoźników miejskich, taksówek oraz firm świadczących usługi typu „Car sharing”.
Z najwyższym priorytetem traktujemy również prace zlecone przez spółki Grupy PKP, gdzie są ważne elektroniczne dokumenty przewozowe oraz integracja z operatorami kolejowymi z innych Państw.
Jaki jest stan przygotowania informatycznego do wdrożenia wspólnego biletu?
Projekt Wspólny Bilet jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Uruchomienie Wspólnego Biletu jest planowane na 9 grudnia 2018 r. Jak zawsze przy dużych i skomplikowanych projektach obejmujących kilkunastu interesariuszy pojawiają się problemy operacyjne, ale udaje się nam rozwiązywać je na bieżąco i w miarę sprawnie.
Jaka jest strategia działania PKP Informatyka na najbliższe lata?
PKP Informatyka ma w swojej strategii przede wszystkim działania na rzecz spółek z Grupy PKP, wspieranie ich w rozwoju technologii, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa systemów (zarówno operacyjnego, jak i infrastrukturalnego).
W samej Grupie PKP dzieje się tak wiele procesów modernizacyjnych, obejmujących zarówno tabor, jak i systemy informatyczne oraz infrastrukturę kolejową (dworce, stacje przeładunków, rozjazdy, itp.), że obsłużenie samych procesów wewnętrznych w ramach Grupy jest już nie lada wyzwaniem.
Cześć działań i projektów siłą rzeczy wychodzi poza zakres operacyjny Grupy PKP (np. rozwój ostatniej mili w ramach programu „Wspólny Bilet”) i nasza spółka w takich projektach uczestniczy, ale większość kompetencji i zasobów koncentrujemy na wsparciu środowiska informatycznego Grupy PKP.