Realizacja zaleceń z Raportów Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych

Realizacja zaleceń z Raportów Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych

04 listopada 2019 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

UTK rozpoczął zbieranie informacji o realizacji zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych zawartych w raportach nr PKBWK/01/2019 oraz PKBWK/02/2019. 15 listopada 2019 r. mija wyznaczony przez Prezesa UTK termin składania informacji przez autoryzowanych zarządców infrastruktury, certyfikowanych przewoźników kolejowych, podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdów oraz użytkowników bocznic.

 Realizacja zaleceń z Raportów Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych
Urząd Transportu Kolejowego
Prezes UTK przekazał zalecenia do wszystkich zainteresowanych uczestników rynku kolejowego. Adresaci pism powinni w nieprzekraczalnym terminie do 15 listopada 2019 r. przekazać informacje o podjętych środkach zapobiegawczych i działaniach zmierzających do realizacji zaleceń PKWBK wydanych w Raportach:
  • nr PKBWK/01/2019 z badania poważnego wypadku kat. A21 zaistniałego 13 czerwca 2018 r. o godzinie 12:54 na przejeździe kolejowo-drogowym kategorii D, szlak Szczecin Podjuchy – Daleszewo Gryfińskie, tor nr 2, w km 342,231 linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny, oraz
  • nr PKBWK/02/2019 z badania poważnego wypadku kat. B11 zaistniałego 10 maja 2018 r. o godzinie 16:12 na stacji Wronki, tor nr 1, w km 50,474 linii kolejowej nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny.

Informację, podobnie jak w przypadku zaleceń PKBWK za 2018 r., należy przekazać w następującej formie:

  1. wypełnić wspólny dla obu Raportów plik z tabelą  (Tabela do wypełnienia dot. realizacji zaleceń z Raportów PKBWK wydanych w 2018 r.);
  2. wypełnioną tabelę należy odesłać w edytowalnej formie (jako plik Excel) na adres: zalecenia@utk.gov.pl.

Dla każdego z zaleceń należy udzielić następujących informacji:

  • wskazać nazwę zagrożenia, dla którego wdrażane środki bezpieczeństwa powiązane są z realizacją zalecenia;
  • wskazać wartość poziomu ryzyka oraz określić, czy wartość ta jest akceptowalna;
  • wskazać dowód z oceny ryzyka oraz dodatkowe środki bezpieczeństwa (jeżeli dotyczą) a także dowód ze środków bezpieczeństwa;
  • etap realizacji (Nie dotyczy, W trakcie realizacji, Zrealizowano, Podjęto działania alternatywne);
  • procent realizacji (0-100%);
  • data realizacji.

W przypadku zaznaczenia opcji „Nie dotyczy” należy podać uzasadnienie takiego stwierdzenia.

Podmioty mają obowiązek realizacji zaleceń poprzez podjęcie działań alternatywnych, adekwatnych do wymagań i przyczyniających się do zwiększenia bezpieczeństwa transportu kolejowego.

Szczegółowe informacje dotyczące wypełniania tabeli zawarte zostały w instrukcji. Wszystkie materiały dostępne są w zakładce „Zalecenia bezpieczeństwa” na stronie UTK.

Dodatkowo, Prezes UTK w załączeniu przesłał do podmiotów karty opracowane przez UTK we współpracy z PKBWK w celu dalszego systemowego wykorzystania, np. podczas pouczeń okresowych, analizy zdarzeń kolejowych i planowania działań zapobiegawczych. Karty te są wynikiem szczegółowej analizy raportów opublikowanych przez PKBWK i przedstawiają w syntetyczny sposób przebieg zdarzenia, mechanizm zdarzenia wraz z jego przyczynami, zalecenia doraźne i systemowe oraz podsumowanie i wnioski.

W kwestii pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt bezpośrednio z Departamentem Monitorowania i Bezpieczeństwa (tel. 22 749 14 60) lub za pomocą poczty elektronicznej zalecenia@utk.gov.pl.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowy terminal PEKAES w Opolu Nowy terminal PEKAES w Opolu
Następny artykuł PKP Cargo: Przewozy towarowe we wrześniu 2019 roku PKP Cargo: Przewozy towarowe we wrześniu 2019 roku