Województwo Kujawsko-Pomorskie - jedyne w Polsce tak radykalnie ograniczyło połączenia kolejowe.

Województwo Kujawsko-Pomorskie - jedyne w Polsce tak radykalnie ograniczyło połączenia kolejowe.

12 grudnia 2020 | Źródło: PolRegio
PODZIEL SIĘ

POLREGIO od 13 grudnia będzie nadal jeździć w województwie kujawsko-pomorskim. Niestety, na skutek znacznych cięć w zamówieniu dokonanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nowa, zaledwie roczna umowa na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 52,2 mln zł, wystarczy do obsługi zaledwie nieco ponad 2,2 pockm, o 1,3 mln pockm mniej niż w latach ubiegłych.

Fot. Justyna Grzesik Polregio

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz POLREGIO podpisali 12 grudnia nową, roczną umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości 52,2 mln zł. Zacznie ona obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a pociągi POLREGIO w jej ramach pokonają do 11 grudnia 2021 r. łącznie 2 261 035 kilometrów, czyli o 1,3 mln mniej niż w latach ubiegłych. Województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenie liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy 2020/2021.

Decyzja Zarządu Województwa oznacza zlikwidowanie kilkudziesięciu połączeń w województwie kujawsko-pomorskim. Całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek-Kutno oraz Laskowice Pomorskie - Smętowo.  Zelektryfikowana linia Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie w całości została od 13.12.2020 przekazana do obsługi innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową.

– Do ostatniej chwili liczyliśmy, że Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego opamięta się i nie narazi mieszkańców na wykluczenie komunikacyjne, odcinając ich od dojazdu do pracy, szpitala czy specjalistycznej przychodni w większym mieście, a w niedalekiej perspektywie również uczelni, szkoły czy rodziny. Niestety, stało się inaczej. 14 innych Marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej. Z większością podpisaliśmy  nawet 10-letnie umowy na realizację przewozów kolejowych, co pozwala planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras. W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to Marszałek przywróci pełną pracą przewozową – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

– Decyzja Marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż Marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm. Misją POLREGIO jest zapewnienie dostępu do bezpiecznego i niedrogiego transportu wszystkim mieszkańcom Polski, a nie tylko tym mieszkającym w dobrze skomunikowanych miejscach. Jako przewoźnik skutecznie walczymy ze zjawiskiem wykluczenia transportowego, które według szacunków dotyka 14 mln Polaków. To jednak nierówna walka i możemy w niej zajść tak daleko, na ile pozwolą nam samorządy, bo do kolejowych przewozów regionalnych trzeba z definicji dopłacać i tak jest w całej Europie, a nie tylko Polsce. Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie. Nadal chcemy jak najwięcej i jak najczęściej jeździć, ale Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego skutecznie nam to uniemożliwia – podkreśla Martyniuk.

Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:

  • Linia nr 18 KUTNO - PIŁA GŁÓWNA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem łódzkim do stacji Wyrzysk Osiek,
  • Linia nr 131 CHORZÓW BATORY - TCZEW – odcinek od stacji Inowrocław do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim,
  • Linia nr 353 POZNAŃ WSCHÓD - SKANDAWA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem warmińsko-mazurskim.

Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest piętnastą wieloletnią umową zawartą przez POLREGIO w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Podlaskim, Dolnośląskim, Pomorskim, Wielkopolskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pierwszy wypełniony ładunkiem pociąg kontenerowy z Turcji do Chin na trasie TMTM Pierwszy wypełniony ładunkiem pociąg kontenerowy z Turcji do Chin na trasie TMTM
Następny artykuł Olkol zawarł kolejny duży kontrakt na naprawę lokomotyw elektrycznych Olkol zawarł kolejny duży kontrakt na naprawę lokomotyw elektrycznych