Nowy przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kowno - Wilno

Nowy przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kowno - Wilno

29 sierpnia 2022 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koordynator globalnego projektu Rail Baltica i spółka joint venture RB Rail AS ponownie ogłosiły przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kaunas Urban Node - Vilnius Urban Node. Będzie on realizowany we współpracy z firmą LTG Infra, która jest odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie.

 

Nowy przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy odcinka Kowno - Wilno
Fot. Rail Baltica

 

Oczekuje się, że pierwszy etap zamówień zostanie zakończony do końca 2022 r., co pozwoli na przystąpienie do realizacji drugiego etapu. Podpisanie umowy na usługi projektowania i nadzoru projektowego dla budowy nowej linii o długości 65 km od węzła miejskiego Kowno do węzła miejskiego Wilno planowane jest w drugiej połowie 2023 roku. Wnioski na etapie kwalifikacji przewidywane do 14 października 2022 r.

"Jednym z naszych kluczowych celów strategicznych jest zapewnienie zdrowej i przejrzystej konkurencji w zamówieniach Rail Baltica, stale rozwijając najlepsze praktyki.  Ponowne uruchomienie pomoże włączyć do rozporządzenia o zamówieniach publicznych zmienione wymagania dotyczące kwalifikacji, co pozwoli na szersze uczestnictwo  rynku" - powiedział Marius Narmontas, dyrektor litewskiego oddziału RB Rail AS.

Przedmiotem niniejszego przetargu jest świadczenie usług projektowania i nadzoru projektowego dla budowy podtorza kolejowego, nawierzchni kolejowej, a także związanych z nimi obiektów budowlanych na nowym odcinku dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej o standardowej szerokości toru (1435 mm) Rail Baltica od węzła miejskiego w Kownie do węzła miejskiego w Wilnie. Wstępny zakres odcinka głównej linii kolejowej Rail Baltica od węzła miejskiego w Kownie do węzła miejskiego w Wilnie obejmuje dwutorową linię kolejową o szerokości toru 1435 mm o długości ok. 65 km, przebudowę ok. 16 km istniejącej linii kolejowej o szerokości toru 1520 mm, 3 pętle przelotowe, 10 wiaduktów drogowych, 1 tunel drogowy, 13 wiaduktów kolejowych, 8 przejść dla zwierząt, 15 przepustów oraz inną infrastrukturę i zbrojenie.

Cały kontrakt jest podzielony na mniejsze części. Usługi projektowania głównego obejmują takie działania jak badania terenu, propozycje projektowe, projekty główne wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Kontrakt przewiduje również świadczenie usług Szczegółowego Projektu Technicznego i Nadzoru Autorskiego nad Projektem, które będą świadczone na życzenie.

Pociągi na linii kolejowej Rail Baltica będą mogły jechać z prędkością do 249 km/h. Celem jest usunięcie obecnego brakującego ogniwa połączenia o szerokości torów UE pomiędzy krajami bałtyckimi z resztą korytarza sieci bazowej Morze Północne - Bałtyk oraz znaczne zwiększenie połączeń pomiędzy głównymi miastami wzdłuż korytarza, efektywna synergia z istniejącą siecią kolejową w krajach bałtyckich oraz zapewnienie multimodalnych połączeń z drogami, portami i lotniskami. Planuje się, że rejon Wilna będzie obsługiwany przez wszystkie planowane usługi transportu pasażerskiego na Rail Balitca: pociągi dużych prędkości, regionalne i nocne.