Flota lokomotyw Siemens Vectron w ČD powiększyła się o dwie kolejne maszyny

Flota lokomotyw Siemens Vectron w ČD powiększyła się o dwie kolejne maszyny

19 października 2022 | Źródło: https://dopravacek.eu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Najnowocześniejsze lokomotywy Siemens Vectron kursują w dużej części Republiki Czeskiej, od Chebu przez Pilzno, Pragę, Pardubice i Ołomuniec do Starégo Města u UH., ale także przez Vysočinę i Brno do Budapesztu lub przez Ústí nad Labem do granicy duńskiej. 

Flota lokomotyw Siemens Vectron w ČD powiększyła się o dwie kolejne maszyny
Fot. České dráhy

 

Łącznie 27 lokomotyw Vectron będzie do dyspozycji ČD na początek rozkładu jazdy w 2023 r. Ostatnie dwie lokomotywy Siemens Vectron z planowanych dziesięciu jednostek zostały dziś przejęte przez narodowego przewoźnika czeskiego od leasingodawcy RSL w praskiej lokomotywowni. 

"ČD będzie eksploatować w rozkładzie jazdy 2023 łącznie 24 lokomotywy na liniach Ex 5 Berliner z Pragi do Berlina, Hamburga, Kilonii, Flensburga lub Rostocku (9 jednostek), Ex 6 Západní expres Praha - Pilzno - Cheb i R 15 Krušnohor na odcinku Cheb - Ústí nad Labem (9 jednostek) oraz R 18 Slovácký expres na odcinku Praga - Staré Město u Uh. Hradiště (6 jednostek). Trzy lokomotywy będą służyć jako rezerwowe - mówi Petr Št'ahlavský, rzecznik ČD.

Lokomotywy Siemens Vectron to najnowocześniejsze wielosystemowe lokomotywy elektryczne w Europie. Koleje Czeskie stosują maszyny w układzie trójsystemowym (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC) o mocy 6 400 kW i prędkości maksymalnej 200 km/h. Lokomotywy wyposażone są w nowoczesne elementy łączności GSM-R oraz system sygnalizacji ETCS.

Obecnie lokomotywy Siemens Vectron w służbie ČD pokonują dziennie ponad 20 000 kilometrów. Jadą na północ do granicy niemiecko-duńskiej do Flensburga i na południe do Budapesztu. Najdłuższy odcinek obsługiwany przez jedną lokomotywę Vectron znajduje się pomiędzy Hamburgiem a Budapesztem. Jego długość wynosi ponad 1 250 kilometrów. Lokomotywa przemierza 4 kraje, a podczas 14-godzinnej podróży przez Europę na lokomotywie na zmianę zasiada kilku maszynistów.

Oprócz jednostek wyleasingowanych České dráhy zamówiły również bezpośrednio u producenta 50 lokomotyw Siemens Vectron w wersji 230 km/h. Maszyny Siemens Vectron są również eksploatowane przez spółkę zależną ČD Cargo.