VR-Group Plc przejmuje działalność w zakresie przewozów dalekobieżnych szwedzkiej spółki zależnej MTR Nordic AB - MTR Express (Sweden) AB (MTRX). VR działa w Szwecji od 2022 roku. Dzięki temu przejęciu działalność firmy rozszerzy się na szwedzkim rynku przewozów pasażerskich z regionalnych usług kontraktowych na ruch dalekobieżny. Transakcja wymaga zgody szwedzkiego organu ochrony konkurencji, która jest spodziewana do końca maja.
MTRX obsługuje ruch oparty na otwartym dostępie rynkowym między Sztokholmem a Göteborgiem od 2015 roku. MTRX obsługuje 18 pociągów dziennie, a jej udział w rynku na tej trasie wynosi około 30 procent. Firma obsługuje sześć pociągów Stadler FLIRT. MTRX zatrudnia około 120 osób, a jej siedziba znajduje się w Sztokholmie. Przychody MTRX w 2022 r. wyniosły około 350 mln SEK, a firma była rentowna. Po zakończeniu transakcji MTRX stanie się częścią operacji VR w zakresie ruchu dalekobieżnego.
"Rynek przewozów dalekobieżnych w Szwecji jest bardzo atrakcyjny - i jest około dwa razy większy niż w Finlandii. Udział transportu kolejowego w przewozach jest dwukrotnie większy niż w Finlandii. MTRX jest niezależnym podmiotem o wysokim poziomie zadowolenia klientów i pracowników. Firma działa jako challenger na konkurencyjnym rynku i została również nagrodzona za swoje innowacyjne możliwości - wierzę, że razem możemy stworzyć jeszcze lepsze usługi dla pasażerów pociągów w Skandynawii. To przejęcie wzmacnia konkurencyjność naszej istniejącej działalności zarówno w Szwecji, jak i w Finlandii" - mówi Elisa Markula, CEO VR.
"Z niecierpliwością czekamy na ten nowy etap w podróży MTRX - i jesteśmy dumni z rozwoju szwedzkiego transportu kolejowego, który przyspieszamy dzięki zorientowaniu na klienta i innowacyjności MTRX. VR jest silnym i zaufanym ekspertem w branży, dążącym do wzrostu ruchu dalekobieżnego - daje to MTRX doskonałą okazję do dalszego rozwoju przyjaznych dla środowiska podróży pociągami na rynku dalekobieżnym" - mówi Caroline Åstrand, CEO MTR Nordic.
Dzięki temu przejęciu VR dąży do rentownego wzrostu zgodnie ze swoją strategią. Jednocześnie poszukuje doświadczenia na konkurencyjnym rynku długodystansowym, wzmacnia konkurencyjność firmy i przygotowuje się na zaostrzającą się konkurencję w Finlandii. Szwecja jest jednym z pionierskich krajów, w których konkurencja już istnieje zarówno w zakresie otwartego dostępu do rynku, jak i usług kontraktowych. Na szwedzkim rynku działa kilku lokalnych i międzynarodowych operatorów transportu kolejowego.
VR rozszerzył swoją działalność na Szwecję 1 lipca 2022 r. poprzez przejęcie Arriva Sverige AB. VR City Traffic Sweden, koncentrująca się na usługach kontraktowych, aktywnie uczestniczy w regionalnych konkursach transportu publicznego w tym kraju. Około 40 procent przychodów VR pochodzi z konkurencyjnego ruchu miejskiego w Finlandii i Szwecji. Oprócz pociągów, VR obsługuje tramwaje i autobusy w obu krajach.
Transakcja ta nie wpłynie na działalność VR w Finlandii. Transakcja wymaga zatwierdzenia przez szwedzki urząd ds. konkurencji, które spodziewane jest do końca maja.