Łódzkie inwestuje w 20 nowych pociągów

Łódzkie inwestuje w 20 nowych pociągów

18 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jednostki elektryczne będą obsługiwać ruch aglomeracyjny w regionie łódzkim. W 2014 r. pojazdy trafią do powołanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która przejmie ruch na najważniejszych trasach w województwie.

Łódzkie inwestuje w 20 nowych pociągów
Fot. Mikołaj Manowski

Po latach stagnacji województwo łódzkie mocno inwestuje w tabor kolejowy. Już dziś po torach regionu kursuje 7 zespołów trakcyjnych serii EN57 po gruntownej modernizacji. Objęła ona m.in. zmianę napędu na asynchroniczny, podniesienie prędkości maksymalnej do 120 km/h i zmianę układu wnętrza. Za dwa lata na wychodzące z Łodzi trasy do Koluszek, Kutna, Łowicza i Sieradza wyjadą także fabrycznie nowe jednostki elektryczne. Wprowadzenie ich do ruchu zainauguruje działalność nowego przewoźnika – utworzonej przez województwo łódzkie spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA).

Krótsze składy, więcej kursów
ŁKA ogłosiła już przetarg na dostawę pociągów. Wojewódzki przewoźnik zdecydował się na zamówienie krótszych jednostek dwuczłonowych niż używane dziś do obsługi aglomeracji łódzkiej. Spółka dopuszcza co prawda pojazdy o większej liczbie członów, ale całkowita długość składu ma nie przekraczać 52 metrów. Każdy z zespołów ma zabierać co najmniej 200 pasażerów, w tym 120 na miejscach siedzących. Nowe pociągi ŁKA mają kursować dużo częściej niż obecnie – urząd marszałkowski planuje, by początkowo na każdej z linii przewoźnika obowiązywał takt godzinny, a w szczytach przewozowych – 30- lub 40-minutowy. Docelowo pociągi mają kursować przez cały dzień co pół godziny.

Szybkie i z Wi-Fi
Nowe składy będą rozpędzać się do 160 km/h. Na co najmniej 60 proc. powierzchni przestrzeni pasażerskiej podłoga będzie obniżona do poziomu peronów na przystankach obsługiwanych przez ŁKA, a na początku każdego z pojazdów znajdzie się przestrzeń dla podróżnych na wózkach inwalidzkich. Zamontowane zostaną także uchwyty dla rowerów, a przy fotelach znajdą się gniazdka elektryczne. Dzięki nadajnikom Wi-Fi w składach będzie można korzystać z internetu.

Nowe zaplecze na Widzewie
Ogłoszony przez ŁKA przetarg obejmuje nie tylko dostawę, ale też utrzymanie pociągów przez 15 lat od ich dostarczenia. Pojazdy będą serwisowane na terenie nowej bazy, która powstanie w okolicy stacji Łódź Widzew. Będzie tu m.in. hala przeglądowo-naprawcza, myjnia i stanowiska do utrzymania czystości wnętrz pojazdów. Nowe zaplecze techniczne ma powstać do końca maja 2014 roku. Ma kosztować ok. 54 mln zł netto, a wykonawca inwestycji zostanie wyłoniony w ramach tego samego przetargu, co producent taboru.

ŁKA szacuje, że na zakup jednostek wyda kolejne 360 mln zł netto. Inwestycja znalazła się na liście projektów dofinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – z funduszy unijnych ma pochodzić niemal połowa środków. Niebawem poznamy ostateczny koszt zakupu nowych pociągów i stworzenia dla nich zaplecza technicznego – choć termin składania ofert w przetargu minął, zamówienie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte. Być może zwycięży wykonawca, który nie złożył najniższej propozycji cenowej – w części taborowej istotnym kryterium wyboru producenta jest także masa składów, a w części budowlanej – udzielona gwarancja.