Chorwacja: wielkie cięcia w rozkładzie

Chorwacja: wielkie cięcia w rozkładzie

10 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2012/2013 znika wiele międzynarodowych połączeń w Chorwacji. Całkowicie likwidowane są osobowe pociągi transgraniczne.

Chorwacja: wielkie cięcia w rozkładzie
Fot. Przemysław B. Jezierski

Z dotychczas czynnych 11 kolejowych przejść granicznych Chorwacji, w nowym rozkładzie jazdy pozostało jedynie sześć. Jedyną pozytywną zmianą jest wydłużenie trasy relacji pociągu EuroCity „Mimara” do Frankfurtu nad Menem.

Ze Słowenią

W komunikacji międzynarodowej zlikwidowany został pociąg InterCity, który ze stolicy Chorwacji – Zagrzebia docierał przez Słowenię do austriackiego Villach, a także nocny skład relacji Belgrad – Zagrzeb – Villach. Położona na zachodzie kraju Rijeka utrzymała dwa połączenia ze stolicą Słowenii Ljubljaną, jednak nie ma już pociągów przygranicznych z Rijeki do Ilirskiej Bystricy (Słowenia). Natomiast zlikwidowanie pociągów przygranicznych na linii Buzet – Rakitovec odcięło od Słowenii chorwacką część półwyspu Istria. Do największego miasta na półwyspie Puli nie dojedziemy koleją nawet w wakacje, gdyż zniknęła sezonowa „Istra” z Mariboru do Puli.

Całkowicie wstrzymany został ruch pociągów przez przejście graniczne Karlovac/Metlika, a pociągi osobowe z Karlovaca dojeżdżają tylko do stacji Bubnjarci.

Z Bośnią

Do Bośni dojedziemy tylko jednym pociągiem międzynarodowym: utrzymane zostało dzienne połączenie Zagrzeb – Sarajewo. Dotychczas pociąg ten kursował dalej i wjeżdżał ponownie do Chorwacji od południowej granicy, gdzie kończył bieg na stacji Poloče. Teraz Ploče ma również dzienne połączenie z Sarajewem, ale nie uda nam się już dojechać w ciągu jednego dnia bezpośrednio z Zagrzebia do Ploče. Z rozkładu jazdy zniknął nocny pociąg Zagrzeb – Sarajewo.

Zamknięte dla ruchu pasażerskiego zostało chorwacko-bośniackie przejście graniczne Slavonski Šamac/Bosanski Šamac. Ma to związek z likwidacją międzynarodowego pociągu InterCity „Drava” relacji Budapeszt – Sarajewo.

Z Serbią

Przez jedyne czynne przejście graniczne z Serbią Tovarnik/Šid przejeżdża od nowego rozkładu już tylko jeden pociąg międzynarodowy relacji Belgrad – Zagrzeb – Zurych, wypadły zaś: nocny „długodystansowiec” z Villach do Belgradu oraz dzienny pospieszny „Nikola Tesla” z Zagrzebia do Belgradu. Z kolei EuroCity „Sava” z Villach do Belgradu został skrócony do chorwackiego miasta Vinkovci.

Z Węgrami

Z trzech czynnych przejść granicznych między Chorwacją a Węgrami pozostało czynne tylko jedno: Koprivnica/Gyekenes, przez które przejeżdża jeden skład w ciągu doby – pospieszny „Agram” z Zagrzebia do Budapesztu. Dodatkowo w sezonie letnim przez tę samą granicę przejedzie „Adria” ze Splitu do Budapesztu, z bezpośrednimi wagonami z Pragi i Moskwy.

Zlikwidowane zostały pociągi IC „Kvarner” z Budapesztu do Zagrzebia, pospieszny relacji Zagrzeb – Wiedeń, a także połączenia przygraniczne.

Ruch osobowy całkowicie ustał na przejściu granicznym Kotoriba/Murakeresztur – dotąd kursowały tędy tylko dwa pociągi osobowe w ciągu dnia.

Z rozkładu jazdy został wykreślony pociąg IC „Drava” relacji Budapeszt – Sarajewo, łączący Osijek i Pécs, oraz lokalne pociągi osobowe, którymi można było dojechać z jedną przesiadką na granicy w Beli Manastir.