Transport miejski Kraków: rośnie sprzedaż biletów okresowych

Kraków: rośnie sprzedaż biletów okresowych

15 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od nowego roku pod Wawelem obowiązuje nowy cennik biletów Komunikacji Miejskiej. Z analizy struktury sprzedaży wynika, że krakowianie częściej wybierają kupno Krakowskiej Karty Miejskiej. Wzrosły również dochody miasta z tytułu sprzedanych biletów.

Kraków: rośnie sprzedaż biletów okresowych
Fot. Kuba Batorowicz

W styczniu 2013 roku zaczęła obowiązywać nowa taryfa biletowa. Zmiany odczuli przede wszystkim pasażerowie korzystający z Komunikacji Miejskiej nieregularnie, gdyż podrożały ceny biletów do kasowania, natomiast cennik biletów okresowych nie zmienił się.

Do taryfy zostały wprowadzone bilety 20 – minutowe (2,8 zł) oraz 40 – minutowe (3,8 zł), zlikwidowano zaś kwadransowe i półgodzinne. Więcej zapłacić należy również za bilety godzinne (5 zł) i 90 – minutowe (6 zł).

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu sprawdził jak zmiany wpłynęły na strukturę sprzedaży biletów i zachowania pasażerów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W tym celu zostały porównane dane sprzedażowe ze stycznia 2012 roku i miesięcy następnych z najświeższym raportem obejmującym pierwszy miesiąc bieżącego roku.

Okazuje się, że coraz więcej mieszkańców Krakowa korzysta z biletów okresowych. W styczniu 2013 roku sprzedano 114,206 tys. biletów imiennych sieciowych (zarówno miejskich, ulgowych jak i normalnych), podczas gdy rok wcześniej ta liczba wyniosła 105,035 tys. sprzedanych kart. Co ciekawe dwukrotnie zwiększyła się liczba pasażerów, którzy bilet sieciowy zakupili po raz pierwszy.

Ponad dwukrotnie zwiększyła się też ilość sprzedanych biletów semestralnych (od tego roku mogą z nich korzystać nie tylko studenci, ale również uczniowie). W styczniu z takiej możliwości skorzystało 2,764 tys. osób.

Znacząco zmieniła się struktura sprzedaży biletów do kasowania. W styczniu 2013 roku można było zaobserwować znaczny wzrost sprzedaży biletów o najkrótszym okresie ważności (2,346 mln kupionych biletów 20 - minutowych) przy jednoczesnym spadku zainteresowania biletami hybrydowymi (1,236 mln). Można również zauważyć tendencję przechodzenia pasażerów z biletów do kasowania w kierunku biletów okresowych – by móc jednak jednoznacznie ocenić to i inne zjawiska potrzebne są dane z kolejnych miesięcy funkcjonowania nowej taryfy.

Należy natomiast jednoznacznie stwierdzić, że podwyżka cen biletów nie spowodowała odejścia pasażerów od Komunikacji Miejskiej i w rezultacie spadku dochodów miasta z tego tytułu. Dane wskazują wyraźnie przeciwny trend.

Według najświeższych danych 79,5 proc. podróży Komunikacją Miejską w Krakowie odbywa się na podstawie biletów okresowych, zaś tylko 20,5 proc. na podstawie biletów do kasowania.