Strzelce Krajeńskie: akcja SOK i PLK na przejeździe

Strzelce Krajeńskie: akcja SOK i PLK na przejeździe

18 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Strzelcach Krajeńskich (woj. lubuskie) pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei z Krzyża Wielkopolskiego wspierani przez strzelecką Policję przeprowadzili na przejazdach kolejowych akcję „Bezpieczny Poniedziałek”.

Strzelce Krajeńskie: akcja SOK i PLK na przejeździe
Fot. SOK

Akcja miała miejsce w godzinach 10.30 – 12.00 na przejeździe kolejowym kat. C w okolicach Strzelec Krajeńskich przy drodze gminnej Stare Kurowo-Łącznica oraz na przejeździe kat. A w samym Starym Kurowie. Działania polegały na kontroli kierowców i rowerzystów w zakresie bezpiecznego przekraczania przejazdów kolejowych.

- Zwracano uwagę na brak przestrzegania przepisów drogowych jak np. wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania, nie reagowanie na sygnalizację świetlną – informuje inspektor Artur Wołoszyn, rzecznik prasowy Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze. - Podczas działań rozdano około 100 ulotek informacyjnych o zagrożeniach w przypadku nieprzestrzegania przepisów

Celem akcji „Bezpieczny Poniedziałek” prowadzonej w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd – Zatrzymaj się i Żyj” jest przeciwdziałanie niewłaściwym zachowaniom kierowców i pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, tym samym zmniejszenie liczby wypadków.

- Część kierowców nie przestrzega kilku podstawowych zasad narażając życie własne i pasażerów. W „zaganianym” życiu łamią przepisy, uważają, że zdążą i uda się przejechać w momencie zadziałania sygnalizacji świetlnej lub nawet w momencie rozpoczęcia opuszczania rogatek – tłumaczy Wołoszyn. - Piesi natomiast nie mając w zasięgu wzroku pociągu, omijają często rogatki lub przechodzą pod nimi, a nawet często zdarza się, że przebiegają tuż przed nadjeżdżającym pociągiem.

Statystyki potwierdzają dużą skalę problemu - 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowych jest spowodowana przez nieostrożność kierowców.

- Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Nie tylko z racji prawa, a przede wszystkim z pozycji siły. Droga hamowania pociągu towarowego o masie od 1000 do 3000 ton jadącego zaledwie prędkością 50 km/h wynosi nawet do 1 kilometra. Dla porównania samochód osobowy o masie 700 kg-1,5 tony hamuje około 30 m – dodaje inspektor SOK.

Kierowco pamiętaj!!!

  1. Ludzie i technika z różnych przyczyn może zawieść. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania nawet wtedy, gdy zbliżasz się do przejazdu strzeżonego przez dróżnika,
  2. Traktuj każdy przejazd kolejowo – drogowy jak skrzyżowanie z drogą uprzywilejowaną,
  3. Nie ma stuprocentowo bezpiecznych skrzyżowań, nie ma też stuprocentowo bezpiecznych przejazdów kolejowych. Na żadnym niezależnie od sposobu ich zabezpieczania, nic nie zastąpi ostrożności kierowcy,
  4. Maszynista pociągu, który widzi nagłe wtargnięcie samochodu na przejazd, nie może ominąć samochodu. Może tylko włączyć hamulec i czekać na zdarzenie.
  5. Pociąg waży nie mniej, niż kilkaset ton, jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Leszek Walczak pośmiertnie wyróżniony Leszek Walczak pośmiertnie wyróżniony
Następny artykuł KolejTV - 18.03.2013 r. KolejTV - 18.03.2013 r.