W Strzelcach Krajeńskich (woj. lubuskie) pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei z Krzyża Wielkopolskiego wspierani przez strzelecką Policję przeprowadzili na przejazdach kolejowych akcję „Bezpieczny Poniedziałek”.
Akcja miała miejsce w godzinach 10.30 – 12.00 na przejeździe kolejowym kat. C w okolicach Strzelec Krajeńskich przy drodze gminnej Stare Kurowo-Łącznica oraz na przejeździe kat. A w samym Starym Kurowie. Działania polegały na kontroli kierowców i rowerzystów w zakresie bezpiecznego przekraczania przejazdów kolejowych.
- Zwracano uwagę na brak przestrzegania przepisów drogowych jak np. wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania, nie reagowanie na sygnalizację świetlną – informuje inspektor Artur Wołoszyn, rzecznik prasowy Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze. - Podczas działań rozdano około 100 ulotek informacyjnych o zagrożeniach w przypadku nieprzestrzegania przepisów
Celem akcji „Bezpieczny Poniedziałek” prowadzonej w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd – Zatrzymaj się i Żyj” jest przeciwdziałanie niewłaściwym zachowaniom kierowców i pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, tym samym zmniejszenie liczby wypadków.
- Część kierowców nie przestrzega kilku podstawowych zasad narażając życie własne i pasażerów. W „zaganianym” życiu łamią przepisy, uważają, że zdążą i uda się przejechać w momencie zadziałania sygnalizacji świetlnej lub nawet w momencie rozpoczęcia opuszczania rogatek – tłumaczy Wołoszyn. - Piesi natomiast nie mając w zasięgu wzroku pociągu, omijają często rogatki lub przechodzą pod nimi, a nawet często zdarza się, że przebiegają tuż przed nadjeżdżającym pociągiem.
Statystyki potwierdzają dużą skalę problemu - 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowych jest spowodowana przez nieostrożność kierowców.
- Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Nie tylko z racji prawa, a przede wszystkim z pozycji siły. Droga hamowania pociągu towarowego o masie od 1000 do 3000 ton jadącego zaledwie prędkością 50 km/h wynosi nawet do 1 kilometra. Dla porównania samochód osobowy o masie 700 kg-1,5 tony hamuje około 30 m – dodaje inspektor SOK.
Kierowco pamiętaj!!!
- Ludzie i technika z różnych przyczyn może zawieść. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania nawet wtedy, gdy zbliżasz się do przejazdu strzeżonego przez dróżnika,
- Traktuj każdy przejazd kolejowo – drogowy jak skrzyżowanie z drogą uprzywilejowaną,
- Nie ma stuprocentowo bezpiecznych skrzyżowań, nie ma też stuprocentowo bezpiecznych przejazdów kolejowych. Na żadnym niezależnie od sposobu ich zabezpieczania, nic nie zastąpi ostrożności kierowcy,
- Maszynista pociągu, który widzi nagłe wtargnięcie samochodu na przejazd, nie może ominąć samochodu. Może tylko włączyć hamulec i czekać na zdarzenie.
- Pociąg waży nie mniej, niż kilkaset ton, jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów.