Transport miejski Tramwaje pojadą szybciej na Bemowo

Tramwaje pojadą szybciej na Bemowo

15 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała zatwierdzone przez Inżyniera Ruchu projekty wprowadzające priorytet dla tramwajów w dwóch lokalizacjach: rejon pętli Koło oraz skrzyżowanie ul Gen. Kaliskiego i Kocjana. Oznacza to, że już wiosną tramwaje przyspieszą na trasie na Bemowo i Boernerowo.

Tramwaje pojadą szybciej na Bemowo
Fot. Rafał Wilgusiak

Rejon pętli tramwajowej Koło:

  • na skrzyżowaniu z ul. Księcia Janusza,
  • na wyjeździe z pętli
  • na sąsiednim przejeździe ukośnym.

Tramwaje Warszawskie zaprojektowały tam priorytet typu koordynacyjnego, czyli ograniczający liczbę zatrzymań tramwajów pod sygnalizatorami pośrednimi. Oznacza to, że jeżeli tramwaj dostanie „pałkę” (tzw. tramwajowe zielone światło) na jednym sygnalizatorze to także kolejne sygnalizatory pozwolą mu na swobodny przejazd. Ponadto przewidzieliśmy wzbudzanie fazy dla tramwaju skręcającego na pętlę (linie nr 6 i 28) a także opracowaliśmy dodatkowy, zapasowy program, który można uruchomić w przypadku wprowadzenia linii skręcających na pętlę od strony Śródmieścia.

Zaproponowane rozwiązanie pozwoli znacząco poprawić warunki jazdy pasażerów tramwajów w tym rejonie do czasu przeprowadzenia kompleksowej modernizacji trasy tramwajowej w ciągu ul. Obozowej (wraz z pętlą tramwajową Koło)

Skrzyżowanie ulic Gen. Kaliskiego i Kocjana:

Priorytet pełny akomodacyjny izolowany (obejmujący także przejazd ukośny) – zapisane w komputerze sterujące algorytmy dostosowują swoje działanie do obecności tramwaju, umożliwiając przejazd tramwaju bez straty czasu niezależnie od momentu, w którym się on pojawi. Projekt obejmuje także optymalizację układu faz na skrzyżowaniu samochodowym, dzięki czemu poprawę warunków ruchu odczują kierowcy samochodów. Przewidujemy także zmianę sposobu detekcji tramwajów, aby uniknąć sytuacji gdy tramwaj został przez system wykryty zbyt późno lub wręcz wcale.

Obecnie trwają prace nad wdrożeniem zatwierdzonych projektów w terenie. Efekty tych prac pojawią się  wiosną.

To dopiero początek dobrych wieści dotyczących priorytetu dla tramwajów w Warszawie. Na różnych etapach opracowania znajdują się projekty wprowadzające priorytety na kilkudziesięciu skrzyżowaniach m.in.:

  1. w ciągu ul. Powstańców Śląskich i al. Reymonta od ul. Górczewskiej do ul. Broniewskiego (12 sygnalizacji, w tym 5 związanych z budową nowej trasy tramwajowej oraz 6 na odcinku Broniewskiego – pętla Nowe Bemowo już objętych priorytetem, które zostaną przeprogramowane zgodnie z wnioskami mieszkańców),
  2. od Mostu Marii Curie-Skłodowskiej do Metra Marymont – ciąg ul. Marymonckiej (9 sygnalizacji),
  3. od Dworca Wileńskiego do Żerania Wschodniego (10 sygnalizacji),
  4. w ciągu al. Jana Pawła II od Ronda ONZ do al. Solidarności (4 sygnalizacje),
  5. od Ronda Waszyngtona do ul. Kijowskiej (3 sygnalizacje),
  6. na ulicach Wolskiej i Połczyńskiej od ul. Redutowej do ul. Powstańców Śląskich (6  sygnalizacji),

W trakcie rozstrzygania są kwestie związane ze zleceniem opracowania priorytetów dla tramwajów w kolejnych miejscach: w rejonie placu Wilsona, na pozostałym odcinku ul. Powstańców Śląskich czy na ul. Obozowej (w związku z modernizacją trasy tramwajowej). W przygotowaniu są dalsze zadania.

Wprowadzenie priorytetu to efekt aktywnego wsparcia Zarządu Transportu Miejskiego oraz współpracy TW z Urzędem Miasta (szczególnie z Januszem Galasem, Inżynierem Ruchu) w zakresie nowatorskich rozwiązań sterowania.