Transport miejski Wkrótce położą tory w tunelu łącznikowym I i II linii metra

Wkrótce położą tory w tunelu łącznikowym I i II linii metra

23 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Tunel biegnący od okolic ul. Emilii Plater do stacji Centrum pierwszej linii metra nabiera coraz pełniejszych kształtów. Jego dolna partia została wylana betonem i utworzyła jednolitą półkę. To wyraźny sygnał, że wkrótce zostaną położone tutaj tory.

Wkrótce położą tory w tunelu łącznikowym I i II linii metra
Fot. budowametra.pl

Podobna konstrukcja pojawiła się już wcześniej w tunelach łączących stacje Rondo Daszyńskiego z Rondo ONZ.
Już niedługo na dnie tunelu łącznikowego rozpocznie się montaż podkładów blokowych, na których następnie ułożone zostaną szyny. W ten sposób powstanie docelowa nawierzchnia torowa, gotowa do przyjęcia taboru. Na całym centralnym odcinku II linii metra wykorzystanych zostanie blisko 40 tysięcy takich bloczków.

Z francuskiego banquette oznacza ławeczkę i w istocie jest to rodzaj betonowej ławy fundamentowej. W tunelu technologicznym Z01, łączącym obie linie metra, wylaliśmy właśnie tytułowy bankiet. Na zdjęciach widać, iż najniższa część tunelu została wypełniona betonem – utworzyła w ten sposób podbudowę dla podtorza.

Dodatkowo wzdłuż wnętrza tunelu, na całej jego długości – 383 metrów, biegnie mur tworzący boczny podest. Pozwoli on równomiernie rozłożyć ciężar pod tzw. wylewkę podtorza. Wspomnianym podestem, czyli innymi słowy bankietem bocznym poruszać się będą przyszli pracownicy obsługujący podziemną kolejkę. Cała operacja wykonania bankietów (dolnego wraz z bocznym) została ukończona w rekordowym czasie dwóch tygodni.

Sama płyta podtorza zostanie otulona matą wibroizolacyjną. Pozwoli to na dodatkowe stłumienie drgań elementów nawierzchni szynowej podczas eksploatacji. Skuteczność tego rozwiązania potwierdziło Laboratorium Badań Odkształceń i Drgań Budowli Instytutu Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej.

Konstrukcja bocznego bankietu powstała już wcześniej wewnątrz tunelu D10 – odcinku łączącym ul. Towarową z Aleją Jana Pawła II. Ze względu na kontynuację prac przez tarcze Anna i Maria oraz eksploatację multicarów poruszających się po dnie obu tuneli, bankiet dolny zostanie wylany w późniejszym terminie.