Ostatni sezon dla „Giewonta”

Ostatni sezon dla „Giewonta”

27 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sezonowy interREGIO „Giewont” z Częstochowy i Katowic do Zakopanego w przyszłym rozkładzie nie wyjedzie na tory. Wszystko za sprawą optymalizacji sieci planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. 

Ostatni sezon dla „Giewonta”
Fot. Krzysztof Kuś

W lutym PKP PLK opublikowały listę linii przeznaczonych do czasowego wyłączenia z eksploatacji. Do zamknięcia przewidziano m.in. trasę Żywiec – Sucha Beskidzka, którą kursuje właśnie „Giewont”. Problem w tym, że Przewozy Regionalne chciały, by pociąg kursował niezmienioną trasą także w przyszłym roku.

- W rozkładzie 2013/2014 założyliśmy kursowanie "Giewonta" w takiej relacji i w takich terminach jak dotychczas – mówi Michał Stilger z biura prasowego przewoźnika. - W kwietniu złożyliśmy wnioski do zarządcy infrastruktury o przydzielenie tras, ale nie zostały one przyjęte – dodaje.

Nieubłagana ekonomia

Jak powiedziano nam w PKP PLK, linia Żywiec – Sucha Beskidzka generuje dość duże straty. Poza „Giewontem” (jeździ w wybrane dni, przede wszystkim podczas długich weekendów, ferii, a także w wakacje) nie kursują nią żadne inne pociągi. Połączenia osobowe zostały zawieszone w grudniu 2011 roku (przy czym w rozkładzie 2010/2011 były one wykonywane w ramach tzw. zastępczej komunikacji autobusowej). Ruch towarowy nie jest prowadzony.

- Czy jest uzasadnione utrzymywanie linii wyłącznie dla jednego pociągu sezonowego? Nasza roczna strata wynikająca z niskiego  zainteresowania trasą Żywiec – Sucha Beskidzka wynosi blisko 2 mln zł – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Jak dodaje, w Małopolsce i tak znacznie zmodyfikowano pierwotną listę linii proponowanych do wyłączenia z eksploatacji. Po serii konsultacji z samorządowcami zdecydowano, że nadal dostępna do ruchu będzie m.in. linia z Bielska-Białej do Kalwarii Zebrzydowskiej. Czasowo wyłączone zostaną jedynie odcinki Sucha Beskidzka – Żywiec oraz Rabka Zdrój – Nowy Sącz.

Dla dobra pasażerów?

Jak mówi Siemieniec, dzięki zawieszeniu w skali całego kraju 51 linii, spółka liczy na oszczędności rzędu kilkudziesięciu mln zł rocznie. Ma to pomóc w poprawieniu komfortu podróżowania na głównych liniach.

– Optymalizacja sieci pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników.  Przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie w jak najlepszym stanie technicznym funkcjonujących linii – podkreśla rzecznik.

Taka argumentacja chyba jednak nie przekona pasażerów. „Giewont” stanowi bowiem bardzo dogodne połączenie regionu częstochowskiego, Zagłębia Dąbrowskiego i Śląska z Beskidem Żywieckim i Podhalem. W dodatku na przeznaczonej do wyłączenia z eksploatacji liczącej 35 km linii skład zatrzymuje się aż na 3 przystankach pośrednich – w Jeleśni, Hucisku i Lachowicach Centrum. Mają one dość duże znaczenie w ruchu turystycznym, a właśnie dla tej grupy podróżnych jest adresowany „Giewont”.

Wadowice czekają

Prof. Andrzej Nowakowski z Uniwersytetu Rzeszowskiego, historyk związany od lat z regionem wadowickim, zwraca uwagę, że w momencie wyłączenia z eksploatacji części linii nr 97, „Giewont” mógłby kursować przez Wadowice (od Bielska-Białej linią nr 117 do Kalwarii Zebrzydowskiej i następnie w kierunku Suchej Beskidzkiej trasą Kraków – Zakopane).

– Właśnie tak kursował niegdyś pociąg przyśpieszony „Ornak” z Katowic do Zakopanego. Frekwencja była na tyle dobra, że był on zestawiany z dwóch EZT serii EN57. Obecnie linią nr 117 nie jeździ żaden pociąg dalekobieżny. Wytrasowanie „Giewonta” przez rodzinne miasto Jana Pawła II byłoby więc dobrym rozwiązaniem – zauważa Nowakowski.

Przedstawiciele Przewozów Regionalnych ucinają jednak spekulacje na ten temat.

- Taki wariant nie jest rozważany – zaznacza krótko Stilger.

Wygląda więc na to, że w tym roku „Giewont” kursuje po raz ostatni.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kraków na torowisko za 300 mln wyda 50 mln Kraków na torowisko za 300 mln wyda 50 mln
Następny artykuł Dworzec w Rumii przejdzie remont Dworzec w Rumii przejdzie remont